En premium sommardäck som handlar om fler mil, färre tankstopp och säkerhet du kan lita på. Oavsett om du susar runt i stan eller kryssar på landsbygden, har detta däck din rygg!
Varför välja Michelin Energy Saver+? Här är anledningarna:
Bränsleeffektivt: Kör smartare, inte hårdare. Med Michelin Energy Saver+ sparar du upp till 60 liter bränsle jämfört med föregångaren. Det är rätt, håll plånboken glad och tanken fylligare längre!
Toppmodern Teknik: Med Michelins patenterade Eco 'N' Grip-teknologi minskas värmeuppbyggnaden när du kör. Mindre värme innebär mindre energiförlust – det handlar om att hålla sig på vägen utan att det kostar skjortan.
Större är Bättre: Med en 10 % större kontaktyta än tidigare modeller ger den exceptionellt grepp. Mer vägkontakt ger en mjukare och säkrare körupplevelse, särskilt under våta och vilda dagar.
Säkerhet Först: Vi handlar inte bara om att spara bränsle; vi handlar om att hålla dig säker. Utmärkt grepp på vått underlag innebär att du har kontroll, i solsken eller regn. Från första milen till den sista, din säkerhet på våta vägar är icke förhandlingsbar.
Miljövänlig: Detta däck sparar inte bara på bränsle, det är också snällt mot planeten. Vinn-vinn! Tilldelad titeln Eco Champion, det är en grön jätte i däckvärlden.
Långlivat: Inga snabba slitningar här. Michelin-däck är kända för sin hållbarhet, och Energy Saver+ är inget undantag. Längre hållbara däck innebär färre byten och mer pengar i din ficka.
Extra funktioner för dem som älskar detaljer:
Optimerad Profil: Den 10 % större kontaktytan är inte bara till för showen – den ger din bil en bättre omfamning med vägen för toppsäkerhet och grepp.
Undre slitbaneskikt: Detta speciella lager innehåller polymerer som skrattar åt högt rullmotstånd, vilket ytterligare minskar din bränsleförbrukning.
Rulla ut med Michelin Energy Saver+ och njut av en mjukare, mer miljövänlig körning. För när dina däck är gjorda för att hålla distansen, så är även du!
EU däckmärkningarHöjdpunkter i den valda storleken - Energy Saver+
C
Bränslesnålt vid passande körförhållanden
B
Goda egenskaper för bromsning och vått väglag, säkerhet vid regn
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.