Vi användar cookies. Vid bruk av websidan samtycker du med deras användning.
OK
Beställningsstatus x
Logga ut

Vanliga frågor

  1. *
  2. 3D-BIS-teknik
  3. 4D-Nano Design
  4. ACP(Adaptive Constant Pressure)
  5. AM8
  6. AM9
  7. AMP
  8. AMS
  9. AO
  10. Active CornerGrip-teknik
  11. ActiveBraking-teknik
  12. Air Claw-teknologi
  13. B, B1, BC, BL
  14. BLT
  15. BSL
  16. BSS
  17. BST
  18. BSW
  19. Black Chilli Technology
  20. BluEarth-teknologi
  21. CN
  22. DSB
  23. Dimpled Sidewall Design
  24. Driveguard
  25. ECOIMPACT
  26. EL
  27. ENWL
  28. Eco Stud System
  29. Ersättning däck övervakare (RTM)
  30. Europeiska vinterdäck
  31. F
  32. FP
  33. FR
  34. FSL
  35. Fälgskydd
  36. FuelSaving-teknik
  37. G1
  38. G/S
  39. GRNX
  40. GW
  41. HelioCompound
  42. Interact Technologie
  43. Internal Sipe Locking Technology (ISLT)
  44. J, JRS
  45. K1
  46. K1, KA, K, K2, K3
  47. L
  48. LS
  49. LT
  50. M/C
  51. M3
  52. MC, MC1
  53. MFS
  54. ML
  55. MO Ext.
  56. MO, MO1, MOE
  57. MST
  58. Michelin Acoustic Technology (MAT)
  59. N0, N1, N2, N3, N4, N5, N6
  60. NEO-T01
  61. NHS
  62. NW, NWW
  63. NWS
  64. Nano Balance Teknologi
  65. Nature-Based High-Performance Vegetable Oil
  66. Nokian Aramid Sidewall
  67. Nordic compound
  68. Nordiska Vinterdäck
  69. OBL
  70. OGL
  71. ORBL
  72. ORWL
  73. OWL
  74. OWLS
  75. OWT
  76. Orange Oil-teknologi
  77. P
  78. P Zero Label
  79. PNCS
  80. POR-däck
  81. PSWW
  82. RBL
  83. RBT
  84. RED
  85. RF
  86. RO1, RO2
  87. ROBL
  88. ROWL
  89. RPB
  90. RRBL
  91. RSB
  92. RWL
  93. Red Letter
  94. Ridge N Flex
  95. Rockproof
  96. SBL
  97. SOWL
  98. SRBL
  99. SSR
  100. SUV
  101. SVSB
  102. SW
  103. Self Seal
  104. SilentArmor-teknik
  105. Slitagevarnare, slitage indikatorer (TWI, DSI, WSI, VAI)
  106. Smart Seal
  107. Snöflinga symbolen
  108. SnowProtect-teknik
  109. Sound Absorber Teknologi
  110. SoundComfort-teknik
  111. StabiliGrip
  112. TL
  113. TOP Indicator-teknik
  114. TT
  115. TW
  116. URS (Ultra RunFlat System)
  117. V0
  118. VSB
  119. Vmax
  120. Vorderrad
  121. W/G
  122. WL, WLT
  123. WRL
  124. WS
  125. WSS
  126. WSW
  127. WW
  128. WWW
  129. WearControl-teknik
  130. XL
  131. XNW
  132. ZR-däck
  133. links
  134. ohne P Zero Label
  135. rechts
  136. reinf.
  137. runflat
  1. *

    Originalutrustning till BMW modeller
  2. 3D-BIS-teknik

    Revolutionerande teknologi som säkerställer bättre grepp på snö och is, stabilitet på våta och torra vägar, körning som är mer komfortabel och mindre uttröttande. 3D-BIS-teknik (tredimensionellt blocklåsningssystem) fungerar genom att sammanlänka alla mönsterblock för att förbättra och behålla stabiliteten och hårdheten på slitbanan, vilket ger plats för fler sajpar för bättre grepp på isiga och snöiga vägar.
  3. 4D-Nano Design

    Den innovativa teknologin från Falken med toppmodern simulering accelererar utvecklingen av nya däckmaterial, vilket resulterar i högpresterande däck. 4D-Nanodesignen kombinerar teknologier från ”Forskning”, ”Förutsägning”, ”Produktion” och ”Extraktion” för att låsa upp prestationsförmågan hos materialen i de nya högpresterande däcken på nanoskala. De möjliggör därmed för ingenjörerna att nyttja den fulla, dolda potentialen hos alla material.

  4. ACP(Adaptive Constant Pressure)

    Teknologin High-Pressure Tread Design från Falken är ett nytt koncept som förbättrar däckets avtryck genom att jämt distribuera trycket över kontaktytan. Med hjälp av denna teknologi förbättrar det bredare avtrycket greppet och körprestandan, vilket ger bättre bromsprestanda och riktningsstabilitet samtidigt som det försäkrar att däckets slitagemönster är jämt.
  5. AM8

    Aston-Martin-specifikation
  6. AM9

    Aston-Martin-specifikation
  7. AMP

    Aston-Martin-specifikation
  8. AMS

    Aston-Martin-specifikation
  9. AO

    originalutrustning till Audi modeller
  10. Active CornerGrip-teknik

    Teknik som låter föraren enkelt manövrera snäva svängar. Detta görs genom att trycket på den yttre trådväggen ökar samtidigt som trycket kraftigt minskar på den inre väggen. Ett lager av ett material med hög hållfasthet som ger ökad slitstyrka och hårdhet kallat Armid hjälper till att förbättra tryckfördelningen på kontaktytan, vilket förbättrar väggreppet.
  11. ActiveBraking-teknik

    Innovativ 3-dimensionell blockdesign som ökar kontaktytan vid inbromsning. En fördel med denna teknik är kortare bromssträcka på våta och torra vägar.

  12. Air Claw-teknologi

    Air Claw är en teknik från Nokian för vinterdäck med ankardubbar. Droppformade lufthål på framkanten av mönsterklackarna skapar en luftdämpning som dämpar dubbarnas anslag mot väglaget. De minskar ankardubbarnas vibrationer när de kommer i kontakt med väglaget, och förbättrar styrningen av däcket. Ytterligare fördelar med denna teknik är minskat vägslitage, minskat däckljud och att dubbarna håller längre.

  13. B, B1, BC, BL

    Bentley-specifikation
  14. BLT

    Särskilt gestaltad skrift på sidoväggen, lätt upphöjda svarta bokstäver. (Raised Black \nLettering/Letters)
  15. BSL

    Särskilt gestaltad skrift på sidoväggen, framhävd skuggad skrift. (Black Serrated Lettering/Letters)
  16. BSS

    Särskilt gestaltad skrift på sidoväggen. Skriften i ramen är framhävd och skuggad. (Black \nSerrated Letterings/Letters)
  17. BST

    Ett slanglöst däck med särskilt gestaltad skrift på sidoväggen. Skriften i ramen är framhävd och \nskuggad. (Black Serrated Letterings/Letters Tubeless)
  18. BSW

    Särskilt gestaltad sidovägg. Däck med svart sidovägg. (Black Sidewall)
  19. Black Chilli Technology

    "Black Chilli" är en speciell gummiblandning från Continental med racing kolpulver, kåda och nanopartiklar. Det förbättrar mångsidigheten på slitaget i kontakt med vägbanan och ökar stabiliteten och dragkraften av däcket. Vid bromsning omvandlas de kraftfulla vibrationerna i däcket till värme genom kortkedjiga polymerer i slitbanan , vilket möjliggör bättre grepp på vägen och kortare bromssträckor. Med konstant hastighet, vibrationerna är mindre, och långkedjiga polymerer säkerställa att energin avleds utåt. Däcken förblir kallare och den nedre rullmotståndet ökar körsträcka.

  20. BluEarth-teknologi

    BluEarth är en teknologi som gör körning behagligt, skyddar miljön och som är socialt ansvarsfullt. BluEarth-teknologi finns i alla Yokohamas BluEarth-serier. Denna teknologi ger värdet till däcken genom Bränsleeffektivitet och Miljövänlighet.
  21. CN

    Kina
  22. DSB

    Särskilt gestaltad skrift på sidoväggen. Skriften i ramen är framhävd och skuggad. (Diagonal \nSerrated Band)
  23. Dimpled Sidewall Design

    Teknologi från Falken som höjer hållbarheten hos däcket. Groparna i sidoväggen ökar effektiviteten och värmeavledningen i punkterat läge, och minskar tjockleken vid specifika punkter för att öka ytarean och förbättra luftcirkulationen. Det är en perfekt kombination av modern design och däckfunktionalitet.

  24. Driveguard

    Driveguard - Det är ett däck med en förstärkt sidovägg från däcktillverkaren Bridgestone. Dessutom har däcket en speciell design som håller friktionen så låg som möjligt och på så sätt håller kvar värmen. Däck som har denna teknik kan fortsätta köras med 80 km / time på en sträcka upp till 80 km medan de är defekta och förlorar trycket på grund av en skada (en spik, till exempel).

  25. ECOIMPACT

    Tillverkarens egen beteckning för energisnåla däck.
  26. EL

    Föstärkta däck med högre bärkraft (Extra Load)
  27. ENWL

    Särskilt gestaltad sidovägg. Däck med smal vit vägg. (Extra Narrow White \nLetterings/Letters)
  28. Eco Stud System

    Eco Stud System beskrivs av Nokian som en dubbteknologi för vinterdäck. De mångfasetterade dubbarna får stöd av förformade öppningar i mönsterklackarna. Dessa säkerställer en stabil position under hela användningsperioden. Gummikuddar under dubbarna dämpar slitaget på vägen och minskar vägslitage och sänker däckljudet. Ståldubbarna är dessutom arrangerade för att däcket ska få ett bra grepp på underlaget.
  29. Ersättning däck övervakare (RTM)

    En unik märkning som visar behovet att ersätta däcket genom att gå från "Replacement Tire Monitor" över till "Ersätt Tire" baserad på slitbanan slitage.
  30. Europeiska vinterdäck

    Oftast brukar man prata om dubbat eller odubbat. Men när det gäller friktionsdäck (Odubbat), så finns det egentligen 2 typer av gummiblandning. Det ena är det vi kallar för "Nordiska vinterdäck" och det andra är "Europeiska vinterdäck". Vad är då skillnaden? Den stora skillnaden är gummiblandningen i dessa däck. Nordiska vinterdäck har en mjukare gummiblandning för att bibehålla grepp och köregenskaper även vid rejäl kyla på flera minusgrader. De fungerar oftast bättre på packad snö och is men kan också upplevas "Svampigt" ifall det är för varmt! Dessa däck kräver kyla och lämpar sig oftast bättre uppåt landet.

    Europeiska vinterdäck däremot är mer normala vinterdäck som resten av Europa använder. Är det barmark, våt vägbana och slask är oftast dessa däck bättre än nordiska vinterdäck. De har en lite hårdare gummiblandning.

    Men vi rekommenderar alltid att man kikar på de många olika däcktester som utförs innan man gör en bedömning på vad som passar just dig och din körning bäst.

  31. F

    Ferrari-specifikation
  32. FP

    speciellt fälgskydd (Fringe Protector)
  33. FR

    Speciellt fälgskydd  (fälgkant)
  34. FSL

    Speciellt fälgskydd (fälgskyddslist)
  35. Fälgskydd

    Fälgskyddet på ett däck består av en gummilist som löper längsmed kanten på den yttre sidoväggen. Den sticker ut lite över fälgkanten och skyddar därmed fälgen – alltså när däcket kommer i kontakt med trottoarkanten. Beroende på designen och kombinationen av däck och fälg som används kan gummilisten även skydda den känsliga sidoväggen från att skadas. Skyddsfunktionen är effektiv vid låga hastigheter, till exempel när man parkerar. Om gummilisten blir svårt skadad eller om delar går sönder eller slits bort, bör däcket kontrolleras för ytterligare skador. Många däcktillverkare använder sina egna benämningar och förkortningar. Användning av en gummilist som fälgskydd är trots detta densamma för dem alla. Vanliga benämningar är: fälgskyddslist (FSL, FL, ML, MFS, MFSL), fälgribba (FR), fälgskyddsstav (RPB), fälgkantskydd (FP).

  36. FuelSaving-teknik

    Lätt stomme kombinerat med en komplex polymer resulterar i lägre energiförbrukning vid nedvarvning, lägre kostnader för bränsle och minskat CO2-utsläpp.
  37. G1

    Renault-specifikation, det är bara tillåtet att montera 2 likadana däck på en axel.
  38. G/S

    Särskilt gestaltad sidovägg. Däck med guldfärgat streck på sidan. (Golden Stripe)
  39. GRNX

    Tillverkarens beteckning för energisnåla däck (Michelin Green X)
  40. GW

    Gold Wing
  41. HelioCompound

    HelioCompound är en gummiblandning för vinterdäck som är patenterad av Michelin. Utöver Silica innehåller den även som extra skydd solrosolja, vilket gör så att materialet förbli smidigt och flexibelt i låga temperaturer. Syftet med HelioCompund-tekniken är att förbättra väggreppet och minska bromssträckan även i förhållande med fukt, snö eller is.
  42. Interact Technologie

    Interact ermöglicht eine High-Performance-Fahrweise auf allen Straßenverhältnissen. Die Multi-Zone-Tension Technologie des Reifenprofils bietet einen anpassungsfähigen Grip und ist somit geeignet für verschiedenste Untergründe.

  43. Internal Sipe Locking Technology (ISLT)

    Internal Sipe Locking Technology (ISLT) är en teknik från Vredestein som förbättrar mönster stabilitet i däck med lameller. Genom mönsterstruktur i utrymmena mellan lamellerna, lamellerna biter in i varandra när ansträngda och ger varandra stöd. Minimeringen av lamela distorsion stabiliserar mönstrets barer och därmed slitbanan. Genom lameller, ISLT kombinerar fördelarna med god väggrepp med bättre hantering och högre styrprecision.

  44. J, JRS

    Jaguar-specifikation
  45. K1

    Ferrari- / Maserati-specifikation
  46. K1, KA, K, K2, K3

    Med Michelin däck, K1, K2 och K3 representerar Ferrari och Maserati specifikationer – dessa däck utvecklas och tillverkas i enlighet med vissa specifikationer och krav av biltillverkarna. K1 och K2 har nya gummiblandningar och moderna däckmönster; dessa bör inte monteras tillsammans med äldre däckmönster.
    Observera: Dessa däck kan även användas på andra fordon.

    Med Pirelli däck, förkortningarna står för:

    Teknisk beteckning K1: Beteckning för olika däckmönster

    Teknisk beteckning K2: Beteckning för olika däckmönster

    Teknisk beteckning KA: Beteckning för olika dimension/storlek

  47. L

    Lamborghini-specifikation
  48. LS

    Lotus-specifikation
  49. LT

    Förstärkta däck till trafikbilar som t.ex. lätt lastbil (Light Truck)
  50. M/C

    Får endast användas till motorcyklar (Motorcycle)
  51. M3

    BMW-specifikation (för BMW M3)
  52. MC, MC1

    McLaren-specifikation
  53. MFS

    Tillverkarens beteckning för fälgskydd (med fälgskyddslist)
  54. ML

    Tillverkarens beteckning för fälgskydd (med list)
  55. MO Ext.

    Punkteringssäkra däck för Mercedes modeller
  56. MO, MO1, MOE

    originalutrustning för Mercedes modeller
  57. MST

    Efter montering verkar detta däck bredare än den angivna dimensionen (t.ex. Enduro-däck)
  58. Michelin Acoustic Technology (MAT)

    Michelin Acoustic Technology (MAT) minskar vibrationerna i det inre hålrummet i däcket, vilket begränsar volymen av rullningsbuller . Inuti däcket är ett speciellt polyuretanskum som kan reducera ljudnivån med upp till 20%, beroende på fordonet.

  59. N0, N1, N2, N3, N4, N5, N6

    Porsche-specifikation
  60. NEO-T01

    Falkens högkvalitativa produktionsteknologi med avancerad däckarkitektur kombinerar innovativa material och fulländar däckformens enhetlighet.

  61. NHS

    Specialdäck, får ej användas i vägtrafiken (Not for Highway Service)
  62. NW, NWW

    Speciell gestaltning av däckets sidovägg. Däck med smala vita streck på sidan. (Narrow White \nWall)
  63. NWS

    Speciell gestaltning av däckets sidovägg. Däck med smala vita streck på sidan. (Narrow White Stripe)
  64. Nano Balance Teknologi

    Toyo Nano Balance Teknologi - En ny metod för inkorporering av aktiva polymerer i däcket samt förbättrad gummiblandning, hjälper till att minska rullmotstånd och värmeproduktion för förbättrad våtadhesion.

  65. Nature-Based High-Performance Vegetable Oil

    Denna nya teknologi från Nexen utvecklades med olja från naturliga, hållbara substanser istället för fossila bränslen. Under tillverkningen blandas den med kiseldioxidolja för att minska dess viskositet och för att göra den lättare att både bearbeta och sprida ut. Denna teknologi gör däcket ekovänligt och bränsleeffektivt, med förbättrad prestationsförmåga på snö och is.

  66. Nokian Aramid Sidewall

    Aramid är en plast av polymer som kännetecknas av sin hållbarhet. Däck med Nokian Sidewall-teknologi är mycket motståndskraftiga mot skador och nötningar. Nokian Sidewall-teknologi har kraftigare sidoväggar jämfört med andra däck, vilket minskar stötar och räddar däcket, fälgen och fordonet.

  67. Nordic compound

    Bättre vinterprestanda: Gummiblandningen är speciellt tillverkad för extrem kyla och temperaturer under fryspunkten.
  68. Nordiska Vinterdäck

    Oftast brukar man prata om dubbat eller odubbat. Men när det gäller friktionsdäck (Odubbat), så finns det egentligen 2 typer av gummiblandning. Det ena är det vi kallar för "Nordiska vinterdäck" och det andra är "Europeiska vinterdäck". Vad är då skillnaden? Den stora skillnaden är gummiblandningen i dessa däck. Nordiska vinterdäck har en mjukare gummiblandning för att bibehålla grepp och köregenskaper även vid rejäl kyla på flera minusgrader. De fungerar oftast bättre på packad snö och is men kan också upplevas "Svampigt" ifall det är för varmt! Dessa däck kräver kyla och lämpar sig oftast bättre uppåt landet.

    Europeiska vinterdäck däremot är mer normala vinterdäck som resten av Europa använder. Är det barmark, våt vägbana och slask är oftast dessa däck bättre än nordiska vinterdäck. De har en lite hårdare gummiblandning.

    Men vi rekommenderar alltid att man kikar på de många olika däcktester som utförs innan man gör en bedömning på vad som passar just dig och din körning bäst.

  69. OBL

    Särskilt gestaltad skrift på sidoväggen, konturerade svarta bokstäver. (Outlined Black \nLettering/Letters)
  70. OGL

    Särskilt gestaltad skrift på sidoväggen, konturerade guldfärgade bokstäver. (Outlined Golden \nLettering/Letters)
  71. ORBL

    Särskilt gestaltad skrift på sidoväggen, lätt upphöjda och konturerade svarta bokstäver. \n(Outlined Raised Black Lettering/Letters)
  72. ORWL

    Särskilt gestaltad skrift på sidoväggen, upphöjda och konturerade vita bokstäver (Outline \nRaised White Lettering/Letters)
  73. OWL

    Särskilt gestaltad skrift på sidoväggen, konturerade vita bokstäver (Outline White \nLettering/Letters)
  74. OWLS

    Särskilt gestaltad skrift på sidoväggen, konturerade vita bokstäver (Outline White \nLettering/Letters Size)
  75. OWT

    Särskilt gestaltad skrift på sidoväggen, konturerade vita bokstäver (Outline White \nLettering/Letters)
  76. Orange Oil-teknologi

    Orange Oil är teknologin som gör körning bränsleeffektivt och högpresterande för sportbilar. Den förbättrar även greppet vid lågt rullmotstånd. Apelsinolja utvinns från apelsinskal och detta gör att däckets gummiblandning förblir mjuk och flexibel. Den får däcken att fungera i kalla och våta förhållande där gummits grepp oftast försämras.

  77. P

    Speciell klassificering för US-amerikanska fordon (Passenger)
  78. P Zero Label

    Med tillverkarens egen etikett på däckssidan (P Zero)
  79. PNCS

    PNCS - Pirelli Noise Cancelling System. Dessa däck har utvecklats för att de ska kunna köra så tyst som möjligt. PNCS-däck är en del av originalutrustningen för några bilar från Audi och Range Rover.

  80. POR-däck

    POR är en förkortning av Professional-Off-Road: Däck för industriellt bruk. Däcken har utvecklats specifikt för dåliga väder- eller vägförhållanden. OBS: POR-däck har inte någon EU-märkning eftersom de inte följer riktlinjerna för EU:s däckmärkning.

  81. PSWW

    Däck med speciell vit sidovägg (Pinstripe Whitewall)
  82. RBL

    Särskilt gestaltad skrift på sidoväggen, lätt upphöjda svarta bokstäver. (Raised Black \nLetterings/Letters)
  83. RBT

    Särskilt gestaltad skrift på sidoväggen, lätt upphöjda svarta bokstäver. (Raised Black \nLetterings/Letters)
  84. RED

    Däck med speciell röd sidovägg (Red sidewall)
  85. RF

    Förstärkt däck med högre bärkraft (Reinforced)
  86. RO1, RO2

    Audi-specifikation
  87. ROBL

    Särskilt gestaltad skrift på sidoväggen, lätt upphöjda och konturerade svarta bokstäver. \n(Raised Outlined Black Letterings/Letters)
  88. ROWL

    Särskilt gestaltad skrift på sidoväggen, lätt upphöjda och konturerade vita bokstäver. (Raised \nOutline White Letterings/Letters)
  89. RPB

    Speciellt fälgskydd (Rim Protection Bar)
  90. RRBL

    Särskilt gestaltad skrift på sidoväggen, fördjupade och lätt upphöjda svarta bokstäver. \n(Recessed Raised Black Letterings/Letters)
  91. RSB

    Särskilt gestaltad skrift på sidoväggen. Skriften innanför ramen är skuggad. (Raised \nSerrated Band)
  92. RWL

    Särskilt gestaltad skrift på sidoväggen, upphöjda vita bokstäver. (Raised White \nLettering/Letters)
  93. Red Letter

    Särskilt gestaltad skrift på sidoväggen, röda bokstäver. (Red Lettering/Letters)
  94. Ridge N Flex

    Under termen ”Ridge N Flex” kombinerar Michelin tre tekniker för vinterdäck som tillsammans ska ge maximalt grepp och styrprecision. Trådmönstret består av ett flertal profilkanter (Maxi Edge) som är placerade i varierande vinklar (0°, 15°, 30°, 40°, -25°), vilket gör det möjligt att få ett ökat grepp på underlaget. Specifikt utformade, självblockerande lameller (StabiliGrip) stabiliserar mönsterblocken och förbättrar styrprecisionen. Gummiblandningen (HelioCompound) med Silica och solrosolja förblir smidig och flexibel även i låga temperaturer och förbättrar greppet på vintervägar.

  95. Rockproof

    ”Rockproof "är ett sommardäck från Nokian för lätta lastbilar och stadsjeepar, tillverkat för bruk i tuffa förhållanden, t.ex. i skogar, stenbrott, gruvregioner, på grusvägar. Den höga skärmotstånd av gummiblandning och ökad tjocklek av de övre sidoväggarna bör säkra robustheten och längre livsläng på däcket. Dessutom används ”Aramid Sidewall Technology": aramidfibrer som tillverkas av polymer plast, som också används i t.ex. säkerhetssektorn och flygplansindustrin på grund av deras höga styvhet, stärker sidoväggarna för att skydda mot stötar och nedskärningar. Däckets mönsterstångsstöd och stenavvisare i skårorna är ytterligare en insats för att förbättra stabiliteten och säkerheten och förebygga skador på däcken.

  96. SBL

    Särskilt gestaltad skrift på sidoväggen, skuggade svarta bokstäver. (Serrated Black \nLettering/Letters)
  97. SOWL

    Särskilt gestaltad skrift på sidoväggen, skuggade och konturerade vita  bokstäver. (Slanted Outlined \nWhite Lettering/Letters)
  98. SRBL

    Särskilt gestaltad skrift på sidoväggen, lätt upphöjda och skuggade svarta bokstäver. (Serrated \nRaised Black Lettering/Letters)
  99. SSR

    run flat däck (Self Supporting Runflat)
  100. SUV

    Sport Utility Vehicle
  101. SVSB

    Särskilt gestaltad skrift på sidoväggen. Skriften i ramen är skuggad. (Slanted Vertical Serrated Band)
  102. SW

    Däck med smal vit sidovägg (Single White)
  103. Self Seal

    Self Seal Teknologiavser däck som kan återförsluta sig i händelse av skada, t.ex. av en spiktramp. Däcket innehåller en speciell polymer beläggning som, i händelse av en punktering, inbäddar sig i det skadade området av löpbanan, täpper till hålet. Emellertid bör däcket bytas ut så snart som möjligt.

    Self Seal Teknologi är tillgängligt från Pirelli (Seal Inside), Michelin (SelfSeal), Continental, (ContiSeal), Hankook (Sealguard), Bridgestone (Driveguard), och andra tillverkare, i särskilda däckmönster.

  104. SilentArmor-teknik

    Senaste tekniska innovationen för SUV-fordon som ger ett starkt och hårt däck kombinerat med lika komfortabel, tyst körning som med en bil. Det superabsorberande lagret mellan trådmönstret och underliggande bälten ger en mjuk och tyst körupplevelse.

  105. Slitagevarnare, slitage indikatorer (TWI, DSI, WSI, VAI)

    I syfte att göra slitaget på däck synligt tillverkarna utrustar sina produkter med olika optiska markeringar. Små gummi barer i slitbanemönstet eller färgade remsor, siffror och symboler på slitbanan visar slitagenivån. Efter slitage dessa markeringar försvinner eller blir synliga. De slitage indikatorer ger information inte bara om själva mönsterdjupet, men också på den återstående prestanda, och därmed säkerheten på däck oavsett kraven avseende lagstadgade minimi: Därmed försvinnandet av vattendroppe märkningen på ett sommardäck innebär en ökad risk för vattenplaning. Vinterdäck förlorar sin vinter lämplighet och bör bytas ut så snart iskristall märkningen på slitbanan inte längre syns. Förutom detta kan slitage indikatorer indikera slitage på den ena sidan. De flesta symboler, tecken och förkortningar på däckets skuldra, där slitagevarnare är finns i slitbanan. Förutom standard förkortningen “TWI” (Tread Wear Indicator), tillverkarna använder också sina egna beteckningar för sina slitage indikatorer, till exempel DSI = Driving Safety Indicator, WSI = Winter Safety Indicator, VAI = Visual Alignment Indicator.

  106. Smart Seal

    Denna funktion förhindrar förlust av luft från däcket om det perforeras av ett främmande föremål; om föremålet sedan släpper kommer däcket försegla sig självt. Detta görs via ett kletigt lager som finns i det inre tätningsskiktet. Nexen SmartSeal-teknologin förseglar punkteringar som är mindre än 5 mm i diameter i slitbaneområdet.

  107. Snöflinga symbolen

    Den finns på M + S däck och indikerar en hög kvalitet och kontroll över vinter egenskaper.
  108. SnowProtect-teknik

    Denna unika teknik består av lameller med låsblock i den övre delen av däcket, flexibla mönsterblock, lameller med hög densitet och flexibla däckprofilblock. Detta ger en utmärkt bromsprestanda på snöiga vägar.

  109. Sound Absorber Teknologi

    Däck med Hankooks patenterade teknologi för “Ljudabsorption” (Sound Absorber) är utrustade med ark av lättviktsskum på insidan. När man kör minskar de luftvibrationer i däcket, som kan orsaka ett oönskat brummande ljud vid högre hastigheter. Med teknologi för ”Ljudabsorption” (Sound Absorber) kommer ljudtopparna inuti bilen avsevärt minskas.

  110. SoundComfort-teknik

    Med hjälp av ett ljudabsorberade skum som är fäst på däckets innersida reducerar denna teknik fordonsbuller med upp till 4db(A), och ger en lätt och hållbar lösning som.

  111. StabiliGrip

    StabiliGrip är en vinterdäcksteknik från Michelin som strävar efter bättre grepp och ökad styrprecision genom optimeringen av lamellmönstret. Trådmönstret består av ett flertal tredimensionella, självblockerande lameller som sträcker sig till mönsterbotten och är placerade i varierande vinklar. De stabiliserar mönsterblocken och skapar ett stort antal gripande kanter som låser sig till marken. StabiliGrip-lameller förbättrar förmågan att tränga igenom vattenfilm, och ger därför bättre kontakt med vägen.

  112. TL

    slanglöst däck (Tubeless)
  113. TOP Indicator-teknik

    TOP (Tread Optimal Performance) Indicator-tekniken låter användare veta om profilen fortfarande är lämplig för vinterförhållande. Däckmönsterdjupet kan enkelt utvärderas utan hjälpverktyg.

  114. TT

    Slang-däck (Tube Type)
  115. TW

    Taiwan
  116. URS (Ultra RunFlat System)

    Detta system inkluderar samma principer som RunFlat-teknologin, men denna nya Nexen-teknologi har ytterligare fördelar: URS använder en design vid namn Profiled Insert för att sprida ut de interna påfrestningarna, såväl som fyllnadsdesign, Intensified Insert och Bead för att sprida ut de interna påfrestningarna på böjningsdelarna. Fördelarna med denna nya teknologi inkluderar optimal vulkanisering och minskat förhindrande av fysiska egenskaper.

  117. V0

    Volkswagen-specifikation
  118. VSB

    Särskilt gestaltad skrift på sidoväggen. Skrfiten i ramen är skuggad. (Vertical Serrated Band)
  119. Vmax

    Höghastighets-variant, speciellt till Tuning-modeller
  120. Vorderrad

    Däcket skall monteras som framhjul
  121. W/G

    vit/guld
  122. WL, WLT

    Speciellt gestaltad skrift på sidoväggen, vita bokstäver. (White Letters)
  123. WRL

    Speciellt gestaltad skrift på sidoväggen, lätt upphöjda vita bokstäver. (White Raised Letters)
  124. WS

    Speciellt gestaltad skrift på sidoväggen. Däck med vitt streck på sidoväggen. (White Stripe)
  125. WSS

    Speciellt gestaltad sidovägg. Däck med ett vitt streck på sidoväggen. (White Side Sign)
  126. WSW

    Speciellt gestaltad sidovägg. Däck med vit sidovägg. (White Sidewall)
  127. WW

    Speciellt gestaltad sidovägg. Däck med vit sidovägg. (White Wall)
  128. WWW

    Speciellt gestaltad sidovägg. Däck med bred vit sidovägg. (Wide White Wall)
  129. WearControl-teknik

    De två gummiblandningarna i slitbanan ger optimal balans mellan våtgrepp och rullmotstånd under hela däckets livslängd. Detta resulterar i kortare bromssträckor i våta förhållanden och lägre bränsleförbrukning.

  130. XL

    Extra förstärkt däck med speciellt hög bärkraft (Extra Load)
  131. XNW

    Speciellt gestaltad sidovägg. Däck med smal vit sidovägg. (Extra Narrow White)
  132. ZR-däck

    Däck som har tillverkats efter den 1 november 2014 måste uppfylla FN-förskrifterna R13 och R117 där det informeras om att standarddäckkoden ZR ska ersättas med ZR (Y). Det är inte nödvändigt att kontrollera fordonet på nytt, men dess godkännande måste uppdateras för att återspegla denna förändring.

    Däck som har tillverkats före den 1 november 2014:

    • Får säljas för begagnade och nya bilar upp till 30 månader från detta datum, och
    • måste uppfylla de tekniska kraven i FN-föreskriften R117 för att säljas till nya bilar, men typgodkännande enligt R117 är inte nödvändigt.
  133. links

    Däcket är tillverkat speciellt för den vänstra sidan av fordonet
  134. ohne P Zero Label

    Utan tillverkarens etikett på sidoväggen (P Zero)
  135. rechts

    Däcket är tillverkat speciellt för den högra sidan av fordonet
  136. reinf.

    Förstärkt däck med högre bärkraft (Reinforced)
  137. runflat

    Run flat däck som kräver lufttryckskontroll-system på fordonet (punkteringsfria däck)