Njut av äventyr året runt med det exklusiva MICHELIN CrossClimate Camping-däcket. Detta högpresterande däck är konstruerat för säkerhet på alla underlag:
Allsäsongsdäck för väg och lätt terrängkörning för husbilar från Michelin
3PMSF-certifierat för säkert grepp, bromsning och grepp på snö
Säkerhet med utmärkt grepp på våta ytor
Högpresterande bromsning på torrt underlag
Förstärkt stomme för långtidsparkering med CP-märkning
Säkra och glada resor året runt Upplev friheten på öppna vägar i alla säsonger med MICHELIN CrossClimate Camping allvädersdäck. Designat för säkerhet först, erbjuder detta 3PMSF-certifierade däck höga nivåer av grepp på vintern och utmärkt bromsning på våta och torra vägar. För roliga familjeresor eller helgäventyr, välj ett däck med anmärkningsvärd hållbarhet.
Utforska alla destinationer, oavsett terräng Det finns äventyr runt varje hörn, upptäck dem alla med MICHELIN CrossClimate Camping 4-säsongers däck. 3PMSF-certifierat, det är byggt för att erövra varje vägyta, presterar väl i snö med lika imponerande grepp på våta, leriga, gräs- och grusvägar. Låt inte vädret diktera när ditt nöje börjar, välj ett däck som är redo att användas året runt.
Res i total komfort över tid: Motståndskraftig design både vid körning och parkering Konstruerat för långvarig slitstyrka, har MICHELIN CrossClimate Camping husbilsdäck ett slitstarkt slitbanematerial baserat på lastbilsteknik. Med förstärkta sidoväggar för förbättrad stötkänslighet och trottoarkantsmotstånd är den robusta stommen med CP-märkning designad för att tåla långtidsparkering.
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.