Säg hej till MICHELIN Alpin 5, däcket som håller dig fast på vägen, oavsett hur otäckt vintern blir. Detta är inte bara något vinterdäck; det är ditt bästa val för att med självförtroende ta dig an snötäckta gator och isiga vägar.
Varför du kommer att älska det:
Topprestanda på vintern: Det har seriösa färdigheter när det gäller att hantera snö och slask, tack vare en smart slitbanedesign som inkluderar extra block och lameller för bättre grepp.
Byggd för att hålla: Regn eller solsken, eller snö för den delen, detta däck håller. Det är gjort för att fungera bra även när kvicksilvret sjunker.
Styr som en dröm: Med avancerade lameller som låser på plats kommer du märka att din bil hanterar som om den var på räls, även på hala ytor.
Häftiga funktioner att kolla in:
Slank i vått: Det nya mönstret på slitbanan har spår som snabbt leder bort vatten, vilket dramatiskt minskar risken för vattenplaning.
Smart teknik: Blandningen i slitbanan inkluderar en speciell komponent med solrosolja (ja, solrosolja!), vilket håller däcket flexibelt i kylan och säkerställer topprestanda.
Med MICHELIN Alpin 5 är du inte bara redo för vintern; du är inställd på att dominera den. Njut av sinnesfrid och en mjuk åktur, oavsett om du hanterar ett lätt snöfall eller en fullständig snöstorm. Låt det snöa!
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
Business Reviews
Modell:Alpin 5
Testdatum
Testas genom
Provdäckstorlek
Testresultat
Betyg
Provtätningen
09/2014
auto motor und sport
225/55 R17 101V XL
rekommenderas Styrka: Mycket korta bromssträckor och snälla köregenskaper på snö, likaså korta bromssträckor och därtill uttalat säkra köregenskaper på blöta vägbanor, bra säkerhet vid vattenplaning, bra störningsabsorption. Svaghet: Lätta brister vid dynamiska manöver på torr vägbana, något förhöjd rullmotstånd.