Vi använder cookies för att anpassa innehåll och annonser, tillhandahålla sociala nätverksfunktioner och analysera trafik. Vidare tillhandahåller vi partners inom sociala nätverk, annonsering och analys med information om hur du använder för webbplats. Om du fortsätter att använda vår webbplats så godkänner du våra cookies.
Beställningsstatus x
Logga ut

Seal Technology

Däcktillverkare utvecklar ständigt ny teknik för att öka förarens säkerhet ifall skador på däcken. Sedan införandet av Run-Flat tires, tires featuring Seal Technologyhar varit branschstandard. Och de även går ett steg längre: Medan Run-Flat däck är inte kompatibla med alla fälgar och efter en förlust av tryck, kan de drivas på högst 80 km vid 80 km /t. Däck med Seal Technology har ingen sådan begränsningar. Plus, är det inte ens nödvändigt att byta ut det omedelbar.

Pirelli kallar denna teknik"Seal Inside", Michelin har beslutat om "SelfSeal", och Continental säljer dem under namnet "ContiSeal" - i varje fall en logotyp på däcksidan utser denna innovation. Systemet bakom alla av dessa är identiska: obegränsad körning görs möjligt genom ett skikt av en klibbig tätningsmedel på insidan av däcket. Om ett främmande föremål gör hål i löpbanan, är hålet hermetiskt tillsluten , så att ingen luft läcker ut. Och det spelar ingen roll om det främmande föremålet är kvar i däcket eller inte. Dessutom kan inget vatten tränga in i däcket och orsaka rost på stålbandet.

Kontrollera däcken regelbundet

Eftersom i många fall är det så att föraren inte märker skador alls. När man använder dessa däck bör man regelbundet kontrollera om det finns spikar eller skruvar i slitbanan. Om så är fallet, är det rekommenderat att man ser en däckspecialist som kommer att undersöka skadan närmare och besluta om att reparera den eller byta ut däcket.

© Seal Technology

Däck med Seal Technology ändras och balanseras precis som standarddäck och kan monteras på alla vanliga fälgar. Vid reparation av dessa däck, avlägsnas det tätande lagret runt det punkterade området. Naturligtvis kan däcket inte längre täta sig på samma punkterade platsen. Av denna anledning är det rekommenderat (men inte nödvändigt) att använda dessa däck i samverkan med en ringtryckskontroll.

Däck med Seal Technology i allmänhet erbjuds de inte som en separat produktlinje, utan snarare som ett komplement till tillverkarens standardmodeller . Anledningen: deras köregenskaper är identiska. Detta inkluderar rullmotstånd , våt dragkraft, och buller. Till exempel, Pirelli Cinturato All Seasonerbjuder Seal Inside. I ett test under mer än fem timmar med en spik och en skruv i ett av däcken har en Alfa Giulietta 1,4 Turbo 105CV körts säkert, bekvämt och utan några problem för 452 km på en medelhastighet på 84 km /t. Under denna tid lufttrycket sjönk med endast 0,1 bar.

Bättre säkerhet, mindre föroreningar

Flera biltillverkare har redan insett fördelarna med Seal Technology och utrustar nya bilar i mellanklassen och högre klasserna med dessa däck. Continentals 80 procent och Pirellis 85 procent av däckskador kan förebyggas med denna innovation. Detta ökar förarens säkerhet oerhört eftersom däckskador är en vanlig orsak till olyckor. Dessutom har belastningen på miljön minskat för att Seal Technology sparar resurser och det finns färre skadade däck göra sig av med.