0852500608 (måndag till fredag 7-22)
Den innovativa teknologin från Falken med toppmodern simulering accelererar utvecklingen av nya däckmaterial, vilket resulterar i högpresterande däck. 4D-Nanodesignen kombinerar teknologier från ”Forskning”, ”Förutsägning”, ”Produktion” och ”Extraktion” för att låsa upp prestationsförmågan hos materialen i de nya högpresterande däcken på nanoskala. De möjliggör därmed för ingenjörerna att nyttja den fulla, dolda potentialen hos alla material.
Innovativ 3-dimensionell blockdesign som ökar kontaktytan vid inbromsning. En fördel med denna teknik är kortare bromssträcka på våta och torra vägar.
Air Claw är en teknik från Nokian för vinterdäck med ankardubbar. Droppformade lufthål på framkanten av mönsterklackarna skapar en luftdämpning som dämpar dubbarnas anslag mot väglaget. De minskar ankardubbarnas vibrationer när de kommer i kontakt med väglaget, och förbättrar styrningen av däcket. Ytterligare fördelar med denna teknik är minskat vägslitage, minskat däckljud och att dubbarna håller längre.
"Black Chilli" är en speciell gummiblandning från Continental med racing kolpulver, kåda och nanopartiklar. Det förbättrar mångsidigheten på slitaget i kontakt med vägbanan och ökar stabiliteten och dragkraften av däcket. Vid bromsning omvandlas de kraftfulla vibrationerna i däcket till värme genom kortkedjiga polymerer i slitbanan , vilket möjliggör bättre grepp på vägen och kortare bromssträckor. Med konstant hastighet, vibrationerna är mindre, och långkedjiga polymerer säkerställa att energin avleds utåt. Däcken förblir kallare och den nedre rullmotståndet ökar körsträcka.
Teknologi från Falken som höjer hållbarheten hos däcket. Groparna i sidoväggen ökar effektiviteten och värmeavledningen i punkterat läge, och minskar tjockleken vid specifika punkter för att öka ytarean och förbättra luftcirkulationen. Det är en perfekt kombination av modern design och däckfunktionalitet.
Driveguard - Det är ett däck med en förstärkt sidovägg från däcktillverkaren Bridgestone. Dessutom har däcket en speciell design som håller friktionen så låg som möjligt och på så sätt håller kvar värmen. Däck som har denna teknik kan fortsätta köras med 80 km / time på en sträcka upp till 80 km medan de är defekta och förlorar trycket på grund av en skada (en spik, till exempel).
Oftast brukar man prata om dubbat eller odubbat. Men när det gäller friktionsdäck (Odubbat), så finns det egentligen 2 typer av gummiblandning. Det ena är det vi kallar för "Nordiska vinterdäck" och det andra är "Europeiska vinterdäck". Vad är då skillnaden? Den stora skillnaden är gummiblandningen i dessa däck. Nordiska vinterdäck har en mjukare gummiblandning för att bibehålla grepp och köregenskaper även vid rejäl kyla på flera minusgrader. De fungerar oftast bättre på packad snö och is men kan också upplevas "Svampigt" ifall det är för varmt! Dessa däck kräver kyla och lämpar sig oftast bättre uppåt landet.
Europeiska vinterdäck däremot är mer normala vinterdäck som resten av Europa använder. Är det barmark, våt vägbana och slask är oftast dessa däck bättre än nordiska vinterdäck. De har en lite hårdare gummiblandning.
Men vi rekommenderar alltid att man kikar på de många olika däcktester som utförs innan man gör en bedömning på vad som passar just dig och din körning bäst.
Fälgskyddet på ett däck består av en gummilist som löper längsmed kanten på den yttre sidoväggen. Den sticker ut lite över fälgkanten och skyddar därmed fälgen – alltså när däcket kommer i kontakt med trottoarkanten. Beroende på designen och kombinationen av däck och fälg som används kan gummilisten även skydda den känsliga sidoväggen från att skadas. Skyddsfunktionen är effektiv vid låga hastigheter, till exempel när man parkerar. Om gummilisten blir svårt skadad eller om delar går sönder eller slits bort, bör däcket kontrolleras för ytterligare skador. Många däcktillverkare använder sina egna benämningar och förkortningar. Användning av en gummilist som fälgskydd är trots detta densamma för dem alla. Vanliga benämningar är: fälgskyddslist (FSL, FL, ML, MFS, MFSL), fälgribba (FR), fälgskyddsstav (RPB), fälgkantskydd (FP).
Interact ermöglicht eine High-Performance-Fahrweise auf allen Straßenverhältnissen. Die Multi-Zone-Tension Technologie des Reifenprofils bietet einen anpassungsfähigen Grip und ist somit geeignet für verschiedenste Untergründe.
Internal Sipe Locking Technology (ISLT) är en teknik från Vredestein som förbättrar mönster stabilitet i däck med lameller. Genom mönsterstruktur i utrymmena mellan lamellerna, lamellerna biter in i varandra när ansträngda och ger varandra stöd. Minimeringen av lamela distorsion stabiliserar mönstrets barer och därmed slitbanan. Genom lameller, ISLT kombinerar fördelarna med god väggrepp med bättre hantering och högre styrprecision.
Med Michelin däck, K1, K2 och K3 representerar Ferrari och Maserati specifikationer – dessa däck utvecklas och tillverkas i enlighet med vissa specifikationer och krav av biltillverkarna. K1 och K2 har nya gummiblandningar och moderna däckmönster; dessa bör inte monteras tillsammans med äldre däckmönster.
Observera: Dessa däck kan även användas på andra fordon.
Med Pirelli däck, förkortningarna står för:
Teknisk beteckning K1: Beteckning för olika däckmönster
Teknisk beteckning K2: Beteckning för olika däckmönster
Teknisk beteckning KA: Beteckning för olika dimension/storlek
Michelin Acoustic Technology (MAT) minskar vibrationerna i det inre hålrummet i däcket, vilket begränsar volymen av rullningsbuller . Inuti däcket är ett speciellt polyuretanskum som kan reducera ljudnivån med upp till 20%, beroende på fordonet.
Falkens högkvalitativa produktionsteknologi med avancerad däckarkitektur kombinerar innovativa material och fulländar däckformens enhetlighet.
Toyo Nano Balance Teknologi - En ny metod för inkorporering av aktiva polymerer i däcket samt förbättrad gummiblandning, hjälper till att minska rullmotstånd och värmeproduktion för förbättrad våtadhesion.
Denna nya teknologi från Nexen utvecklades med olja från naturliga, hållbara substanser istället för fossila bränslen. Under tillverkningen blandas den med kiseldioxidolja för att minska dess viskositet och för att göra den lättare att både bearbeta och sprida ut. Denna teknologi gör däcket ekovänligt och bränsleeffektivt, med förbättrad prestationsförmåga på snö och is.
Aramid är en plast av polymer som kännetecknas av sin hållbarhet. Däck med Nokian Sidewall-teknologi är mycket motståndskraftiga mot skador och nötningar. Nokian Sidewall-teknologi har kraftigare sidoväggar jämfört med andra däck, vilket minskar stötar och räddar däcket, fälgen och fordonet.
Oftast brukar man prata om dubbat eller odubbat. Men när det gäller friktionsdäck (Odubbat), så finns det egentligen 2 typer av gummiblandning. Det ena är det vi kallar för "Nordiska vinterdäck" och det andra är "Europeiska vinterdäck". Vad är då skillnaden? Den stora skillnaden är gummiblandningen i dessa däck. Nordiska vinterdäck har en mjukare gummiblandning för att bibehålla grepp och köregenskaper även vid rejäl kyla på flera minusgrader. De fungerar oftast bättre på packad snö och is men kan också upplevas "Svampigt" ifall det är för varmt! Dessa däck kräver kyla och lämpar sig oftast bättre uppåt landet.
Europeiska vinterdäck däremot är mer normala vinterdäck som resten av Europa använder. Är det barmark, våt vägbana och slask är oftast dessa däck bättre än nordiska vinterdäck. De har en lite hårdare gummiblandning.
Men vi rekommenderar alltid att man kikar på de många olika däcktester som utförs innan man gör en bedömning på vad som passar just dig och din körning bäst.
Orange Oil är teknologin som gör körning bränsleeffektivt och högpresterande för sportbilar. Den förbättrar även greppet vid lågt rullmotstånd. Apelsinolja utvinns från apelsinskal och detta gör att däckets gummiblandning förblir mjuk och flexibel. Den får däcken att fungera i kalla och våta förhållande där gummits grepp oftast försämras.
PNCS - Pirelli Noise Cancelling System. Dessa däck har utvecklats för att de ska kunna köra så tyst som möjligt. PNCS-däck är en del av originalutrustningen för några bilar från Audi och Range Rover.
POR är en förkortning av Professional-Off-Road: Däck för industriellt bruk. Däcken har utvecklats specifikt för dåliga väder- eller vägförhållanden. OBS: POR-däck har inte någon EU-märkning eftersom de inte följer riktlinjerna för EU:s däckmärkning.
Under termen ”Ridge N Flex” kombinerar Michelin tre tekniker för vinterdäck som tillsammans ska ge maximalt grepp och styrprecision. Trådmönstret består av ett flertal profilkanter (Maxi Edge) som är placerade i varierande vinklar (0°, 15°, 30°, 40°, -25°), vilket gör det möjligt att få ett ökat grepp på underlaget. Specifikt utformade, självblockerande lameller (StabiliGrip) stabiliserar mönsterblocken och förbättrar styrprecisionen. Gummiblandningen (HelioCompound) med Silica och solrosolja förblir smidig och flexibel även i låga temperaturer och förbättrar greppet på vintervägar.
”Rockproof "är ett sommardäck från Nokian för lätta lastbilar och stadsjeepar, tillverkat för bruk i tuffa förhållanden, t.ex. i skogar, stenbrott, gruvregioner, på grusvägar. Den höga skärmotstånd av gummiblandning och ökad tjocklek av de övre sidoväggarna bör säkra robustheten och längre livsläng på däcket. Dessutom används ”Aramid Sidewall Technology": aramidfibrer som tillverkas av polymer plast, som också används i t.ex. säkerhetssektorn och flygplansindustrin på grund av deras höga styvhet, stärker sidoväggarna för att skydda mot stötar och nedskärningar. Däckets mönsterstångsstöd och stenavvisare i skårorna är ytterligare en insats för att förbättra stabiliteten och säkerheten och förebygga skador på däcken.
Self Seal Teknologiavser däck som kan återförsluta sig i händelse av skada, t.ex. av en spiktramp. Däcket innehåller en speciell polymer beläggning som, i händelse av en punktering, inbäddar sig i det skadade området av löpbanan, täpper till hålet. Emellertid bör däcket bytas ut så snart som möjligt.
Self Seal Teknologi är tillgängligt från Pirelli (Seal Inside), Michelin (SelfSeal), Continental, (ContiSeal), Hankook (Sealguard), Bridgestone (Driveguard), och andra tillverkare, i särskilda däckmönster.
Senaste tekniska innovationen för SUV-fordon som ger ett starkt och hårt däck kombinerat med lika komfortabel, tyst körning som med en bil. Det superabsorberande lagret mellan trådmönstret och underliggande bälten ger en mjuk och tyst körupplevelse.
I syfte att göra slitaget på däck synligt tillverkarna utrustar sina produkter med olika optiska markeringar. Små gummi barer i slitbanemönstet eller färgade remsor, siffror och symboler på slitbanan visar slitagenivån. Efter slitage dessa markeringar försvinner eller blir synliga. De slitage indikatorer ger information inte bara om själva mönsterdjupet, men också på den återstående prestanda, och därmed säkerheten på däck oavsett kraven avseende lagstadgade minimi: Därmed försvinnandet av vattendroppe märkningen på ett sommardäck innebär en ökad risk för vattenplaning. Vinterdäck förlorar sin vinter lämplighet och bör bytas ut så snart iskristall märkningen på slitbanan inte längre syns. Förutom detta kan slitage indikatorer indikera slitage på den ena sidan. De flesta symboler, tecken och förkortningar på däckets skuldra, där slitagevarnare är finns i slitbanan. Förutom standard förkortningen “TWI” (Tread Wear Indicator), tillverkarna använder också sina egna beteckningar för sina slitage indikatorer, till exempel DSI = Driving Safety Indicator, WSI = Winter Safety Indicator, VAI = Visual Alignment Indicator.
Denna funktion förhindrar förlust av luft från däcket om det perforeras av ett främmande föremål; om föremålet sedan släpper kommer däcket försegla sig självt. Detta görs via ett kletigt lager som finns i det inre tätningsskiktet. Nexen SmartSeal-teknologin förseglar punkteringar som är mindre än 5 mm i diameter i slitbaneområdet.
Denna unika teknik består av lameller med låsblock i den övre delen av däcket, flexibla mönsterblock, lameller med hög densitet och flexibla däckprofilblock. Detta ger en utmärkt bromsprestanda på snöiga vägar.
Däck med Hankooks patenterade teknologi för “Ljudabsorption” (Sound Absorber) är utrustade med ark av lättviktsskum på insidan. När man kör minskar de luftvibrationer i däcket, som kan orsaka ett oönskat brummande ljud vid högre hastigheter. Med teknologi för ”Ljudabsorption” (Sound Absorber) kommer ljudtopparna inuti bilen avsevärt minskas.
Med hjälp av ett ljudabsorberade skum som är fäst på däckets innersida reducerar denna teknik fordonsbuller med upp till 4db(A), och ger en lätt och hållbar lösning som.
StabiliGrip är en vinterdäcksteknik från Michelin som strävar efter bättre grepp och ökad styrprecision genom optimeringen av lamellmönstret. Trådmönstret består av ett flertal tredimensionella, självblockerande lameller som sträcker sig till mönsterbotten och är placerade i varierande vinklar. De stabiliserar mönsterblocken och skapar ett stort antal gripande kanter som låser sig till marken. StabiliGrip-lameller förbättrar förmågan att tränga igenom vattenfilm, och ger därför bättre kontakt med vägen.
TOP (Tread Optimal Performance) Indicator-tekniken låter användare veta om profilen fortfarande är lämplig för vinterförhållande. Däckmönsterdjupet kan enkelt utvärderas utan hjälpverktyg.
Detta system inkluderar samma principer som RunFlat-teknologin, men denna nya Nexen-teknologi har ytterligare fördelar: URS använder en design vid namn Profiled Insert för att sprida ut de interna påfrestningarna, såväl som fyllnadsdesign, Intensified Insert och Bead för att sprida ut de interna påfrestningarna på böjningsdelarna. Fördelarna med denna nya teknologi inkluderar optimal vulkanisering och minskat förhindrande av fysiska egenskaper.
De två gummiblandningarna i slitbanan ger optimal balans mellan våtgrepp och rullmotstånd under hela däckets livslängd. Detta resulterar i kortare bromssträckor i våta förhållanden och lägre bränsleförbrukning.
Däck som har tillverkats efter den 1 november 2014 måste uppfylla FN-förskrifterna R13 och R117 där det informeras om att standarddäckkoden ZR ska ersättas med ZR (Y). Det är inte nödvändigt att kontrollera fordonet på nytt, men dess godkännande måste uppdateras för att återspegla denna förändring.
Däck som har tillverkats före den 1 november 2014:
Antal: %entry-quantity%
Pris/st: %entry-formattedTotalPrice%