Sportrac 5 är ett extremt tyst och bekvämt däck som tagits fram i samarbete med Giugiaro. Däcket utmärker sig när det gäller stabilitet och förmågan till sportig körning, vilket visar sig i form av utmärkta vägegenskaper både på vått och torrt väglag. Det jämnt fördelade yttrycket med låg luftkvot i kombination med asymmetriska spår garanterar optimalt grepp och kort bromssträcka. Fina spår i den mittre delen av mönstret med ett optimerat mönsterdjup gör också däcket ännu mer energieffektivt. Däcket har dessutom ett alldeles jämnt slitagemönster. Tack vare en låg bullernivå till följd av det tuffa breda mönstret och de längsgående spåren är Sportrac 5 det idealiska däcket i den här sektorn.
Egenskaper:
Asymmetrisk mönster- och kantdesign av Giugiaro
Handling Tuned Sidewall-princip
Optimerat brett mönster
Jämnt yttryck och stabil konstruktion
Fyra längsgående spår med asymmetriska spår på däckets skuldror
Spår i mönstret
Fördelar:
Förbättrat unikt sportigt utseende
Sportig körstil, snabbt styrsvar och goda vägegenskaper
Låg inreoch yttre bullernivå
Kort bromssträcka och utmärkta vägegenskaper på vått och torrt underlag
Effektivt motstånd mot vattenplaning och lägre inre buller
Lågt rullmotstånd
EU däckmärkningarHöjdpunkter i den valda storleken - Sportrac 5
C
Bränslesnålt vid passande körförhållanden
B
Goda egenskaper för bromsning och vått väglag, säkerhet vid regn
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
Sportrac5 Kundens betyg
Genomsnittsresultat av 807 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
9 219
08.08.2021 insändare Christer Aspelod Kör ekonomiskt och provocerar sällan däcken med aggressiv körning.
13.01.2021 insändare Leif Litsberger Behagliga och tystrullande!!
03.12.2019 insändare Thomas säker däck, bra grip i kurvorna.
03.10.2018 insändare Andreas Möller Bilen blev enormt mycket fastare i känslan med dessa däcken jämfört med originaldäcken, utan att komfort och buller påverkats negativt. Snarare har bullernivån minskat. Bilen har blivit roligare att köra!