Det nya UHP-däcket som är snällt mot plånboken och inte kompromissar med prestandan
Extra hög prestanda på torra och våta vägbanor
Europeisk kvalitet med lågt pris och mycket värde för pengarna
Konkurrenskraftiga märkklasser
Servobromsning på torra vägbanor Styva yttre skulderblock ger bättre kraftöverföring för fin servobromsning på torra vägbanor.
Trygg körning på våta vägbanor Tack vare ett optimerat hålrum anpassar sig avtrycket successivt efter de skiftande krafterna utifrån, vilket möjliggör bättre kontroll på våta vägbanor.
Balanserad prestanda mellan våta och torra vägbanor Med förbättrad däckkonstruktion och slitbanesubstans för våta vägbanor, ny stark vulst (enkel vajer) för god styrning på torra vägbanor och silikonbaserad slitbanesubstans för god våtprestanda.
Lång körsträcka och minskad bränsleförbrukning Den optimerade däckkonstruktionen justerar energiförlusten och friktionen för bättre bränsleeffektivitet och längre körsträcka.
EU däckmärkningarHöjdpunkter i den valda storleken - Intensa UHP 2
B
Goda egenskaper för väggrepp och bromsförmåga vid vått väglag
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
Business Reviews
Modell:Intensa UHP 2
Testdatum
Testas genom
Provdäckstorlek
Testresultat
Betyg
Provtätningen
03/2017
AUTO BILD
235/40 R18 95Y XL
Satisfactory
IntensaUHP2 Kundens betyg
Genomsnittsresultat av 195 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
11 537
16.11.2024 insändare TK Stabila i kurvor och bra grepp oavsett torr eller blött underlag.
16.08.2024 insändare Joakim L Low sound compared to previouas tires , better comfort (less wall stiffness).
14.03.2022 insändare Maria Kör motorväg mestadels i veckorna 8 mil dagligen, där är väl ljudbullret sämre,
men kör skogsvägar på helger alla årstider. Och även om de har varit mycket snö/ oplogade vägar eller is, har det inte varit problem.
Varumärket har sitt ursprung i Kranj, Slovenien, där en av anläggningarna som tillverkar Sava-däck fortfarande ligger. 1998 gick Sava samman med Goodyear, och är idag ingår det i Goodyear Tire & Rubber Company.
Sedan mer än 85 år tillbaka är märket Sava välkänt i Europa för sin tillverkning av högklassiga däck. Sava erbjuder ett komplett och brett sortiment av däck som ett genuint alternativ till dyrare märken. När man köper Sava-däck så vet man att man gör ett kvalitetsval: pålitlig däckprestanda till ett rimligt pris.
Goodyear S.A. (Innovation Center)
Avenue Gordon Smith, 7750, Colmar-Berg, Luxembourg