Sommardäcket för fyrhjulsdrivna stadsjeepar med hög prestanda och mycket goda egenskaper på våta vägar.
Tillförlitlig prestanda på blöta vägar Modern blandningsteknik för fyrhjulsdrivna stadsjeepar. Mönsterutformning som justerats för fyrhjulsdrivna stadsjeepar och den moderna silikablandningen ökar däckets grepp på våta vägar, vilket leder till bra bromsförmåga och prestanda på vått väglag.
Precisionsstyrning på torrt väglag Hårda yttre skulderblock. Hårda skulderblock ger ökad styrka och styvhet och bättre kurvtagningsförmåga.
Däck som är bra för plånboken – med lång hållbarhet och låg bränsleförbrukning Slitbanesubstans med lågt rullmotstånd. Ny modern slitbanesubstans minskar rullmotståndet för minskad bränsleförbrukning, medan konstruktionen som optimerats för fyrhjulsdrivna stadsjeepar ger mindre däckmönsterslitage.
EU däckmärkningarHöjdpunkter i den valda storleken - Intensa SUV 2
C
Besparingspotential tack vare lägre bränsleförbrukning
B
Goda egenskaper för väggrepp och bromsförmåga vid vått väglag
70dB
Genomsnittlig däckvolym, måttligt utveckling av yttre buller
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
Sava - Det bästa valet bland budgetmärken
Varumärket har sitt ursprung i Kranj, Slovenien, där en av anläggningarna som tillverkar Sava-däck fortfarande ligger. 1998 gick Sava samman med Goodyear, och är idag ingår det i Goodyear Tire & Rubber Company.
Sedan mer än 85 år tillbaka är märket Sava välkänt i Europa för sin tillverkning av högklassiga däck. Sava erbjuder ett komplett och brett sortiment av däck som ett genuint alternativ till dyrare märken. När man köper Sava-däck så vet man att man gör ett kvalitetsval: pålitlig däckprestanda till ett rimligt pris.
*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.