Setula W Race S130 försäkrar utmärkt kontroll i alla vinterförhållanden. Det riktade mönsterspåren med tvärgående stora mönster ger utmärkt grepp på snö och is. Optimerade spår i slitbanan garanterar effektiv vattenavledning och motståndskraft mot vattenplaning. Den förbättrade gummiblandningen leder till ett säkert grepp och en säker bromsförmåga. Optimal körkomfort i kombination med hög körsträcka garanterar en trevlig körupplevelse. Minskat rullmotstånd minskar bränsleförbrukningen.
EU däckmärkningarHöjdpunkter i den valda storleken - Setula W Race S130
B
Goda egenskaper för bromsning och vått väglag, säkerhet vid regn
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
SetulaWRaceS130 Kundens betyg
Genomsnittsresultat av 251 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
6 663
09.04.2024 insändare Markus Jag och sambon har kört en hel del med bilen och vi båda tyckte att däcken var dåliga att köra med så vi har bestämt oss att byta bort dom till nästa vinter
11.03.2024 insändare Andreas Grymt positivt överraskad av dessa däck. Extremt bra grepp i sidled vid vinterväglag, grepp vid kraftig inbromsning kunde vara bättre men kör man medvetet och känner till vad som sitter på fälgarna kan denna manöver medvetet undvikas i ytterst möjliga mån.
I övrigt ett väldigt bra däck sett till vad man betalar för.
10.02.2022 insändare Mikael Hertzman Lite för mjuka däck och lite känsla av att det hela tiden är "halt". Bilen är med dessa däck mera vindkänslig eftersom däcken är mjuka vilket inte främjar säkerheten.
09.08.2021 insändare William Tysta och bekväma dubbfria däck till vettigt pris. Över min förväntan på både svartis och oplogade vintervägar, enda gången jag haft problem var i en uppförsbacke med mycket slask och låg fart. Köregenskaperna känns trygga och däcken har inte överraskat mig under tiden jag kört med dem. Som jag förstått det är dom bäst på små lätta bilar, vilket ju min bil är.