Det nya vinterdäcket är ämnat för högpresterande bilar och designat med tanke på utvecklingen av moderna bilar.
Pirelli Winter Sottozero 3: ett vinterdäck med höga prestanda som fungerar bra på alla typer av underlag. Sottozero 3 är avsett för medelstora och stora fordon med kraftfull motor och det har tagits fram för att ge maximal säkerhet på alla typer av vintervägar (torra, våta, snöiga, hala). Det har viktiga prestandaförbättringar jämfört med Sottozero 2.
Pirelli presenterar Winter Sottozero Serie 3 som ett däck med ultrahöga prestanda (UHP) avsett för medelstora och stora fordon i de högre prisklasserna med kraftfull motor. Det har utvecklats tillsammans med stora biltillverkare som samarbetar med Pirelli (Alfa Romeo, Audi, BMW, Citroën) för att optimera bilarnas sportiga prestanda.
Säkerhet i alla väder. Winter Sottozero 3 har en ny gummiblandning som garanterar optimala prestanda inom ett stort temperaturomfång. Denna innovation garanterar föraren ett bra grepp under hela vinterperioden.
STYRKA
Den bästa vinterprestandan i alla vinterförhållanden.
TEKNISKA EGENSKAPER
DIREKTIONELLT DUBBELT PIL-MÖNSTER: BÄTTRE DRAGKRAFT PÅ SNÖ
BREDARE SPÅR: UTMÄRKT HANDLING OCH BROMSPRESTANDA PÅ VÅTT
3D-SIPE TEKNOLOGI: FÖRBÄTTRAD HANDLING PÅ TORRA UNDERLAG SAMT KORTARE BROMSSTRÄCKA
FUNKTIONALISERAD GUMMIBLANDNING: BRA GREPP OAVSETT VÄDER ELLER TEMPERATUR
EU däckmärkningarHöjdpunkter i den valda storleken - Winter SottoZero 3
B
Säkert och tillförlitligt på våta vägar, reducerar bromssträckan kännbart
73dB
Under fastställt EU-gränsvärdet för däckbuller
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
WinterSottozero3 Kundens betyg
Genomsnittsresultat av 396 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
8 133
08.03.2021 insändare Torbjörn Eriksson Väldigt bra däck både på torra och snöiga väglag. Bra grepp på snö. Har inte testat på så mycket isiga vägar. Rekommenderas.
04.03.2020 insändare Christer Johansson mjuk, smidig