Det nya vinterdäcket är ämnat för högpresterande bilar och designat med tanke på utvecklingen av moderna bilar.
Pirelli Winter Sottozero 3: ett vinterdäck med höga prestanda som fungerar bra på alla typer av underlag. Sottozero 3 är avsett för medelstora och stora fordon med kraftfull motor och det har tagits fram för att ge maximal säkerhet på alla typer av vintervägar (torra, våta, snöiga, hala). Det har viktiga prestandaförbättringar jämfört med Sottozero 2.
Pirelli presenterar Winter Sottozero Serie 3 som ett däck med ultrahöga prestanda (UHP) avsett för medelstora och stora fordon i de högre prisklasserna med kraftfull motor. Det har utvecklats tillsammans med stora biltillverkare som samarbetar med Pirelli (Alfa Romeo, Audi, BMW, Citroën) för att optimera bilarnas sportiga prestanda.
Säkerhet i alla väder. Winter Sottozero 3 har en ny gummiblandning som garanterar optimala prestanda inom ett stort temperaturomfång. Denna innovation garanterar föraren ett bra grepp under hela vinterperioden.
STYRKA
Den bästa vinterprestandan i alla vinterförhållanden.
TEKNISKA EGENSKAPER
DIREKTIONELLT DUBBELT PIL-MÖNSTER: BÄTTRE DRAGKRAFT PÅ SNÖ
BREDARE SPÅR: UTMÄRKT HANDLING OCH BROMSPRESTANDA PÅ VÅTT
3D-SIPE TEKNOLOGI: FÖRBÄTTRAD HANDLING PÅ TORRA UNDERLAG SAMT KORTARE BROMSSTRÄCKA
FUNKTIONALISERAD GUMMIBLANDNING: BRA GREPP OAVSETT VÄDER ELLER TEMPERATUR
EU Däckbeteckningar och Effektivitetsklasser
Europeiska Unionen, genom CE 1222/2009, har gett mandat att alla däck till personbilar och nyttofordon tillverkade efter den 1 juli 2012 ska innehålla standardiserade EU Däckbeteckningar som klassificerar dem enligt tre prestandaegenskaper:drivmedelseffektivitetklassificerad från A till G,väggrepp på vått underlag klassificerad från A till G, och bullerutsläpp i decibel.
Sådana däckkategorier som ej påverkas av detta mandat inkluderar: regummerade däck, terränggående däck för yrkesmässigt bruk, racing-/sportbilsdäck, samt vissa typer av däck som är designade för att förbättra friktionsegenskaperna såsom dubbdäck, reservdäck av T-typ, däck till bilar gjorda före 1990, däck med högsta tillåtna hastighet på 80 km/h, däck till fälgar med diameter på 254 mm eller mindre och fälgar med diameter på 635 mm eller större. Denna beteckning är avsedd att å ena sidan främja ekonomisk och ekologisk effektivitet i trafiken, samt förbättra trafiksäkerheten, och å andra sidan hjälpa konsumenter välja lämpliga däck genom att försäkra en viss grad av produktinsyn.
Ändock, beteckningen har kritiserats för att den visar bara ett väldigt begränsat antal egenskaper. Branschkunniga anser att det finns många fler däckegenskaper som är viktiga och relevanta för trafiksäkerheten, inklusive men inte begränsade till vattenplaningsegenskaper, körstabilitet, produkt förväntade livslängd, produktegenskaper på våta och torra vägbanor annat än ”väggrepp på vått underlag”, egenskaper i snö. Däcktillverkare föreslår att testresultaten från olika institutioner och branschtidningar bör fortsätta vara en viktig informationskälla för slutkonsumenten, därför att de fokuserar på ett brett spektrum av däckegenskaper.
Winter Sottozero 3 Kundens betyg
Genomsnittsresultat av 340 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
8 347
08.03.2021 insändare Torbjörn Eriksson Väldigt bra däck både på torra och snöiga väglag. Bra grepp på snö. Har inte testat på så mycket isiga vägar. Rekommenderas.
04.03.2020 insändare Christer Johansson mjuk, smidig