SCORPION VINTER har utformats för att passa moderna stadsjeepar och CUVs, bidrar högst väsentligt till förarnas säkerhet och garanterar maximal stabilitet och kontroll i snö, våta och torra förhållanden.
Bäst i klassen på snö (bromsar, hantering och grepp) , Certifierad av TUV
Utmärkt bromsning och hantering (i våta och torra förhållanden vid låga temperaturer)
Lägre ljudnivå och rullmotstånd
EGENSKAPER:
Riktningsbestämd + symmetrisk mönsterdesign
Modulär geometri på mönsterklackarna
Sipe layout
Längsgående månsterspår
2 + 4-spårs version
FUNKTIONER:
Sajpningar som fångar upp snön och som tack vare den riktade slitbanan, hjälper däcket att behålla sin kontakt med marke
Optimerade och balanserade inbromsningar
Förbättrad evakuering av vattten
KUNDFÖRDELAR:
Förbättrade köregenskaper på snöiga underlag och även förbättrade bromsegenskaper I alla typer av underlag
Förbättrad dragkraft, sidokraft ikurvtagning samt säkrare + stabilare vid filbyten med snö och slask på vägen
Ger utmärkta kör- + bromsegenskaper I våta förhållanden
Perfekt val för alla typer av SUV och Cross-Over som vill ha säkerhet och kontroll på vintern.
STYRKA
Handling på snö och korta bromssträckor i alla vinterförhållanden. Lågt rullmotstånd och ökat grepp på alla vinterunderlag.
TEKNISKA EGENSKAPER
MODULÄR KLACK-GEOMETRI: FÖRBÄTTRAD DRAGKRAFT OCH STABILITET I SIDLED
DIREKTIONELLT OCH SYMMETRISK MÖNSTERDESIGN: BÄTTRE HANDLING OCH KORTARE BROMSSTRÄCKA PÅ ALLA VINTERUNDERLAG
LÄNGSGÅENDE SPÅR: UTMÄRKT HANDLING OCH BROMSPRESTANDA PÅ VÅTT
EU däckmärkningarHöjdpunkter i den valda storleken - Scorpion Winter
C
Bränslebesparing möjlig med detta däck
B
Säkert och tillförlitligt på våta vägar, reducerar bromssträckan kännbart
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
Business Reviews
Modell:Scorpion Winter
Testdatum
Testas genom
Provdäckstorlek
Testresultat
Betyg
Provtätningen
10/2014
AUTO BILD - allrad
315/35 R22 111V XL Elect, LTS
rekommenderas Styrkor: Vinterdäck med bra prestation på snö, ytterst låg rulljud, bra säkerhet vid vattenplaning. Svagheter: bara genomsnitt vid bromsning på blöt och torr väglag.
10/2014
Auto Zeitung Allrad
315/35 R22 111V XL Elect, LTS
Pirelli Scorpion Winter levererar under alla förhållanden toppresultat. Den enda svagheten: Tvär-vattenplaning.