SCORPION VINTER har utformats för att passa moderna stadsjeepar och CUVs, bidrar högst väsentligt till förarnas säkerhet och garanterar maximal stabilitet och kontroll i snö, våta och torra förhållanden.
Bäst i klassen på snö (bromsar, hantering och grepp) , Certifierad av TUV
Utmärkt bromsning och hantering (i våta och torra förhållanden vid låga temperaturer)
Lägre ljudnivå och rullmotstånd
EGENSKAPER:
Riktningsbestämd + symmetrisk mönsterdesign
Modulär geometri på mönsterklackarna
Sipe layout
Längsgående månsterspår
2 + 4-spårs version
FUNKTIONER:
Sajpningar som fångar upp snön och som tack vare den riktade slitbanan, hjälper däcket att behålla sin kontakt med marke
Optimerade och balanserade inbromsningar
Förbättrad evakuering av vattten
KUNDFÖRDELAR:
Förbättrade köregenskaper på snöiga underlag och även förbättrade bromsegenskaper I alla typer av underlag
Förbättrad dragkraft, sidokraft ikurvtagning samt säkrare + stabilare vid filbyten med snö och slask på vägen
Ger utmärkta kör- + bromsegenskaper I våta förhållanden
Perfekt val för alla typer av SUV och Cross-Over som vill ha säkerhet och kontroll på vintern.
STYRKA
Handling på snö och korta bromssträckor i alla vinterförhållanden. Lågt rullmotstånd och ökat grepp på alla vinterunderlag.
TEKNISKA EGENSKAPER
MODULÄR KLACK-GEOMETRI: FÖRBÄTTRAD DRAGKRAFT OCH STABILITET I SIDLED
DIREKTIONELLT OCH SYMMETRISK MÖNSTERDESIGN: BÄTTRE HANDLING OCH KORTARE BROMSSTRÄCKA PÅ ALLA VINTERUNDERLAG
LÄNGSGÅENDE SPÅR: UTMÄRKT HANDLING OCH BROMSPRESTANDA PÅ VÅTT
EU Däckbeteckningar och Effektivitetsklasser
Europeiska Unionen, genom CE 1222/2009, har gett mandat att alla däck till personbilar och nyttofordon tillverkade efter den 1 juli 2012 ska innehålla standardiserade EU Däckbeteckningar som klassificerar dem enligt tre prestandaegenskaper:drivmedelseffektivitetklassificerad från A till G,väggrepp på vått underlag klassificerad från A till G, och bullerutsläpp i decibel.
Sådana däckkategorier som ej påverkas av detta mandat inkluderar: regummerade däck, terränggående däck för yrkesmässigt bruk, racing-/sportbilsdäck, samt vissa typer av däck som är designade för att förbättra friktionsegenskaperna såsom dubbdäck, reservdäck av T-typ, däck till bilar gjorda före 1990, däck med högsta tillåtna hastighet på 80 km/h, däck till fälgar med diameter på 254 mm eller mindre och fälgar med diameter på 635 mm eller större. Denna beteckning är avsedd att å ena sidan främja ekonomisk och ekologisk effektivitet i trafiken, samt förbättra trafiksäkerheten, och å andra sidan hjälpa konsumenter välja lämpliga däck genom att försäkra en viss grad av produktinsyn.
Ändock, beteckningen har kritiserats för att den visar bara ett väldigt begränsat antal egenskaper. Branschkunniga anser att det finns många fler däckegenskaper som är viktiga och relevanta för trafiksäkerheten, inklusive men inte begränsade till vattenplaningsegenskaper, körstabilitet, produkt förväntade livslängd, produktegenskaper på våta och torra vägbanor annat än ”väggrepp på vått underlag”, egenskaper i snö. Däcktillverkare föreslår att testresultaten från olika institutioner och branschtidningar bör fortsätta vara en viktig informationskälla för slutkonsumenten, därför att de fokuserar på ett brett spektrum av däckegenskaper.
Business Reviews
Modell:Scorpion Winter
Testdatum
Testas genom
Provdäckstorlek
Testresultat
Betyg
Provtätningen
10/2014
Auto Zeitung Allrad
265/45 R21 108W XL J, LR
Pirelli Scorpion Winter levererar under alla förhållanden toppresultat. Den enda svagheten: Tvär-vattenplaning.
10/2014
AUTO BILD - allrad
265/45 R21 108W XL J, LR
rekommenderas Styrkor: Vinterdäck med bra prestation på snö, ytterst låg rulljud, bra säkerhet vid vattenplaning. Svagheter: bara genomsnitt vid bromsning på blöt och torr väglag.