En referenspunkt för Ultra High Performance segmentet, det kännetecknas av ett assymterisk slitbanemönster. Idealt för topputbudet av sport och högprestandabilar, men det kan också övervägas för kraftfulla mellanklass bilar.
En milsten i utvecklingen av Pirelli utbudet, där P ZERO™ har blivit valt som originalutrustning för de flesta prestandainriktade och mer kraftfulla modellerna på marknaden. Dess assymetriska slitbanemönster förbättrar bromsförmågan och förbättrar handling och kontroll. Utmärkt i våta förhållanden med förbättrad säkerhet i potentiella vattenplaningssituationer.
Dess nya nano-komposit gummiblandning säkerställer maximalt grepp och stabilitet. Däckets strukturella integritet förbättrar styrrepons, som är grundläggande i motorsport, och säkerställer jämnt slitage. De speciella ”S-formade” spåren i slitbanan levererar lägre ljudnivåer och förbättrar komforten.
Ökad mönsterstyvhet med optimerad och konstant kontaktyta
Högre lateral styvhet och styrrespons
Snabb vattenevakuering
KUNDFÖRDELAR:
Förbättrad bromsförmåga och greppprestanda också vid höga hastigheter
Ökad handlingsprestanda vid sport körning
Förbättrad säkerhet och kontroll vid potentiella vattenplaningssituationer
EU Däckbeteckningar och Effektivitetsklasser
Europeiska Unionen, genom CE 1222/2009, har gett mandat att alla däck till personbilar och nyttofordon tillverkade efter den 1 juli 2012 ska innehålla standardiserade EU Däckbeteckningar som klassificerar dem enligt tre prestandaegenskaper:drivmedelseffektivitetklassificerad från A till G,väggrepp på vått underlag klassificerad från A till G, och bullerutsläpp i decibel.
Sådana däckkategorier som ej påverkas av detta mandat inkluderar: regummerade däck, terränggående däck för yrkesmässigt bruk, racing-/sportbilsdäck, samt vissa typer av däck som är designade för att förbättra friktionsegenskaperna såsom dubbdäck, reservdäck av T-typ, däck till bilar gjorda före 1990, däck med högsta tillåtna hastighet på 80 km/h, däck till fälgar med diameter på 254 mm eller mindre och fälgar med diameter på 635 mm eller större. Denna beteckning är avsedd att å ena sidan främja ekonomisk och ekologisk effektivitet i trafiken, samt förbättra trafiksäkerheten, och å andra sidan hjälpa konsumenter välja lämpliga däck genom att försäkra en viss grad av produktinsyn.
Ändock, beteckningen har kritiserats för att den visar bara ett väldigt begränsat antal egenskaper. Branschkunniga anser att det finns många fler däckegenskaper som är viktiga och relevanta för trafiksäkerheten, inklusive men inte begränsade till vattenplaningsegenskaper, körstabilitet, produkt förväntade livslängd, produktegenskaper på våta och torra vägbanor annat än ”väggrepp på vått underlag”, egenskaper i snö. Däcktillverkare föreslår att testresultaten från olika institutioner och branschtidningar bör fortsätta vara en viktig informationskälla för slutkonsumenten, därför att de fokuserar på ett brett spektrum av däckegenskaper.
Business Reviews
Modell:P Zero
Testdatum
Testas genom
Provdäckstorlek
Testresultat
Betyg
Provtätningen
09/2019
Evo Magazine
305/35 ZR20 (104Y) F
P ZERO Kundens betyg
Genomsnittsresultat av 655 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
11 657
21.08.2020 insändare Pasi Rahunen Bra grepp och bra ljudnivå.
14.08.2020 insändare Magnus Däcken är ganska spårkänsliga vilket kan ge ryck i ratten i högre hastighet
03.10.2015 insändare t.almgren bilen mycket mindre spårkänslig
01.03.2013 insändare IM Slitage imponerar på däck .