Ett Ultra High Performance däck som kombinerar prestanda och komfort. En tänkbar kombination är P ZERO ROSSO™ Derezionale (framaxel montering) med P ZERO ROSSO™ Asimmetrico (bakaxel montering eller allround applicering).
Utvecklad för moderna sportbilar med elektroniskt drivsystem och stabilitetskontrollsystem, så är P ZERO ROSSO™ (Eller Red som det heter på engelska, vilket är synonymt med Italiensk motorsport) idealt för sport prestanda då det tillhandahåller precis styrning på torra och våta underlag.
Riktat och assymetriskt: två olika slitbanemönster designade för att tillhandahålla den bästa sport prestandan. Det riktade slitbanemönstret, för framaxeln, med sitt ”pil” mönster och längsgående kanaler säkerställer utmärkt grepp på både torra och våta underlag. Det assymteriska däcket har tre olika distinkta inslag: stora block på den yttre skuldran, en central semi-glatt ribba med böjda tvärställda spår och en mer öppen inre skuldra.
Som tillägg till sport prestanda, så främjar P ZERO ROSSO™ konceptet komfort genom en speciell konstruktion av stommen, vilken kombinerar prestanda med komfort som är typiska egenskaper för hög-prestanda flaggskepps bilar. P ZERO ROSSO™ har uppnått mer än 200 homologeringar från ledande tillverkare av högprestanda bilar.
EGENSKAPER:
P ZERO ROSSO™ Direzionale: riktad design med längsgående spår
P ZERO ROSSO™ Asimmetrico: fyra kontinuerliga längsgående spår
P ZERO ROSSO™ Asimmetrico: assymteriskt mönsterdesign med kompakt extern yta
FUNKTIONER:
Vattenevakuering och precis styrning
Effektiv vattenevakuering
Förbättrad lateral styvhet vid höga hastigheter
KUNDFÖRDELAR:
Säkerhet i våta förhållanden och hög kurvtagningsförmåga
Förbättrad säkerhet och kontroll i potentiella vattenplaningssituationer
Höga nivåer av handling
EU däckmärkningarHöjdpunkter i den valda storleken - P Zero Rosso Asimmetrico
A
Hög beständighet vid kraftiga inbromsningar, mycket bra väggrepp vid vått väglag
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
PZEROROSSOAsimmetrico Kundens betyg
Genomsnittsresultat av 221 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
14 735
26.10.2019 insändare Ivar Klaesson Fint grepp. Stadig i hård acceleration genom kurvor. Oväntat lågt däcksbuller jämfört med tidigare Pirelliversion.