Behåller sina noggranna köregenskaper i hög fart kör
Utmärkt säkerhet på våta vägar
Den sportiga Nokian zLine är en professionell i krävande körförhållanden, tack vare den nya generationen slitbaneblandning, nanoteknik skiktad struktur och mönster som utvecklats för snabb körning. Den svarar omedelbart till styrning, vilket är en viktig förutsättning för säker drift vid extrema gränser.
Nya Nokian Intelligent UHP Silica: lägre värmeutveckling, bättre väggrepp på vått underlag
Nokian Intelligent UHP Silica gummiblandning utvecklats för Nokian zLine var speciellt anpassade för krävande användning vid högre hastigheter. Den nya UHP slitbaneblandning raffinerades ha extremt låg värmeutveckling, maximera den tillgängliga körsträcka och säkerställa en god strukturell integritet. Den gummiblandning arbetar helst längs ett brett temperaturområde och därigenom förbättra väggreppet att förarna verkligen kommer att uppskatta. Känslan av vägen är perfekt och ger inga överraskningar under alla förhållanden.
Mönster stöder optimal hantering
Den nya, moderna slitbana form Nokian zLine stöder helt den exakta körkänsla denna högpresterande däck. Liksom i de andra Nokian sommardäck avsedda för snabb körning är slitbanan av en asymmetrisk inside-outside mönster. Den stela i och utanför skuldra område ansluter blocket mönster som binds samman av längsgående ribbor. De breda, massiva ribbor stelna däcket och minska rörelse mönster blocken under vägkontakt.
De längsgående ribborna bredvid den inre skuldran domineras av djupa sidospår som stabiliserar hantering. Samtidigt förhindrar detta nya Hydro Grooves innovationen effektivt vattenplaning genom att lagra vatten från mellan ytan och däcket, och genom att styra vattnet in i de längsgående spåren. Innovationen ger en säker körkänsla, även i regnet.
För att bekämpa vattenplaning, har separata Swoop Spår även formas i de tvärgående huvudspåren på den yttre axeln.
Mer körkomfort och hållbarhet
De halvcirkelformade fördjupningar, som påminner om en golfboll, på väggarna i de tvärgående spåren ger ytterligare körkomfort för Nokian zLine. Denna Silent Groove Design innovationen minskar inre buller och externt däck-och vägbanebuller av fordonet.
Även bilister som är vana att högre hastigheter kan lita på Nokian zLine för år av service, även när däcket blir äldre och slits. Den extremt styva stålband pack, utformad för snabb centraleuropeiska vägarna och kombineras med en dubbel kropp struktur är tillverkad av höghållfast stål.
Den tuffa, slitstarka Nokian zLine är säker på att fungera bra även på dåliga vägavsnitt. En ny fälgskydd ger extra skydd för fälgkanten.
Nya spårdjup indikator och info område
Liksom tidigare är slitbanan försedd med en (Driving Safety Indicator DSI) patenterats av Nokian Tyres. Den nya inledningen är att DSI har gjorts lättare att använda än någonsin tidigare. Siffrorna anger spårdjupet och vattendroppen symbolen en risk för vattenplaning har roterats för att vara omedelbart synlig för en förare att inspektera däcken installerade på ett fordon.
Placeringen och tryck indikatorer på sidoväggen informationen området Nokian zLine förbättra säkerheten. Informationsområdet tillåter inspelning av rätt lufttryck och installation plats under däckbyte. Säkerheten förbättras ytterligare genom ett nytt avsnitt som kan användas för att spela in åtdragningsmomentet för skruvar för aluminiumfälgar.
EU däckmärkningarHöjdpunkter i den valda storleken - zLine
C
Däcktypiskt konstruerat för normal bränsleförbrukning
A
Utmärkta egenskaper för bromsning och vått väglag, ökad säkerhet vid dåligt väder
72dB
Under fastställt EU-gränsvärdet för däckbuller
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
zLine Kundens betyg
Genomsnittsresultat av 625 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
9 889
12.10.2019 insändare Octavian Burduf Bästa körupplevelsen.
23.08.2019 insändare Leif Mycket spårstabila. Bra sidokänsla. Stabila
17.08.2019 insändare Rolf Sjöstedt Mycket bra väghållning.Tysta däck.
02.01.2019 insändare armo Wästilä Mycet bra däck till ett bra pris.