Nokian Hakkapeliitta R är ett dubbfritt vinterdäck som har ett mycket lågt rullmotstånd. Utmärkt grepp även på is.
Överlägset dubbfria vinterdäck på is
Mycket lågt rullmotstånd
Säker även på våta vägar
Nokian Hakkapeliitta R var även testvinnare i Auto, Motor + Sports (21/2012) vinterdäcktest i klassen nordiska dubbfria vinterdäck. ”Nokian erbjuder ett mycket bra dubbfria vinterdäck på is och snö. Största fördelen är dess säkra och lättkörda beteende. Däcket styr också bra på lätta sladdar på isbanan, vilket annars är svårt utan dubbar”, skriver Auto, Motor + Sport som testade fyra nordiska dubbfria vinterdäck i dimensionen 205/55R16.
Dubbfria vinterdäcket Nokian Hakkapeliitta R vann vinterdäcktestet i Vi Bilägare (13/2012). ”Nokian klarar bromstestet bra på is och greppar bra vid start. Vid körning på isväg uppvisar Nokian mycket säkra köregenskaper där styrresponsen är extremt bra liksom kurvgreppet. Däcket är lätt att hantera med bra balans. Rullmotståndet är mycket lågt. Nokian är ett utmärkt bra vinterdäck”, skriver Vi Bilägare i sin sammanfattning. Tidningen testade tio dubbfria vinterdäck i den mest förekommande dimensionen 205/55 R16.
Det nordiska dubbfria vinterdäcket Nokian Hakkapeliitta R rullar lätt, sparar bränsle och ger stabila samt exakta köregenskaper. Däckets våtegenskaper är mycket goda. Det nya dubbfria vinterdäcket är en ny representativ medlem i Hakkapeliitta-familjen: däcket har utvecklats för alla vinterförhållanden och för krävande extrema förhållanden.
Mycket grepp – låga utsläpp
Klarar lika bra kyla och regn
Exakt styrrespons även vid överraskande situationer
Nokian Hakkapeliitta R ger god styrrespons som hjälper föraren att känna förändringar i friktionen. Däcket ger god säkerhetsmarginal och varnar i god tid om det finns risk för sladd.
Konstruktions- och mönsterlösningarna ger Nokian Hakkapeliitta R utmärkta styregenskaper vid väjningar och stabila köregenskaper. Slitbanekonstruktionen med flera gummilager, speciellt utvecklad för dubbfria vinterdäck och gummiblandningen i slitbanan ger stabila köregenskaper oavsett vinterväglag.
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
HakkapeliittaR Kundens betyg
Genomsnittsresultat av 48 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
14 510
08.10.2020 insändare Mahoni Jätte bra däck till men alldeles för mjuka.
Klarar inte hård körning.
Korden brast på 2 av de efter 8 månaders körnini
02.02.2013 insändare Bartek Låg hastighetsklass !!!
29.10.2012 insändare Johan L Mycket bra, gummit håller sig mjukt även i sträng kyla.