Pålitlighet och grepp för höga hastigheter Nya sommardäcket Nokian Hakka Black 2 klarar på ett underhållande och balanserat sätt utmaningarna som gäller för körning i nordiska sommarförhållanden. Spåriga vägar och snabba filbyten visar däckets bästa sidor när det gäller logiska köregenskaper. Nya konceptet Dynamic Grip, som Nokian Tyres har utvecklat, ser till att däckets slitbana för snabb och sportig körning ger exakta köregenskaper både på regnvåta vägar och i kurvor.
EXTREM STABILTET I EXTREMA FÖRHÅLLANDEN
MAXIMAL KOMFORT
UNDERHÅLLANDE, EXAKTA KÖREGENSKAPER PÅ VÅTA OCH GROVA VÄGAR
BEHAGLIGT LÅGT DÄCKLJUD, BETYG 10/10 I AFTONBLADETS (10.3.2018) TEST
Exakt styrkänsla Däcket anpassar sig på den grova asfalten och reagerar omedelbart på styrningen. Den optimala vägkontakten maximerar även körkomforten och slitstyrkan. I konceptet Dynamic Grip ingår den nya generationens mönster, däckkonstruktion med många lager och en gummiblandning som ger överlägset grepp i varierande väderförhållanden.
Bättre körkomfort Små hål som liknar ytan på en golfboll på väggarna på de längsgående ribborna. Designen minskar däckljudet både inne i kupén och utanför bilen. Designen minskar också luftmotståndet och avkyler däcket, vilket i sin tur förbättrar slitstyrkan.
Fler innovationer Ökar säkerheten och komforten Säkerheten ökas ytterligare med hjälp av inforutan på däcksidan. Där kan man markera däckets placering på bilen och lufttrycket samt dragmomentet för lättmetallfälgarnas bultar. Utmärkt skydd mot vattenplaning De djupa dataoptimerade spåren på de längsgående mittribborna lagrar effektivt vatten. Den öppna designen i slutet av mönsterspåren accelererar vattendräneringen till de breda och polerade huvudspåren som effektivt leder bort vatten mellan däcket och vägen. Ökar säkerheten och komforten Slitagevarnaren och vattenplaningsvarnare
EU Däckbeteckningar och Effektivitetsklasser
Europeiska Unionen, genom CE 1222/2009, har gett mandat att alla däck till personbilar och nyttofordon tillverkade efter den 1 juli 2012 ska innehålla standardiserade EU Däckbeteckningar som klassificerar dem enligt tre prestandaegenskaper:drivmedelseffektivitetklassificerad från A till G,väggrepp på vått underlag klassificerad från A till G, och bullerutsläpp i decibel.
Sådana däckkategorier som ej påverkas av detta mandat inkluderar: regummerade däck, terränggående däck för yrkesmässigt bruk, racing-/sportbilsdäck, samt vissa typer av däck som är designade för att förbättra friktionsegenskaperna såsom dubbdäck, reservdäck av T-typ, däck till bilar gjorda före 1990, däck med högsta tillåtna hastighet på 80 km/h, däck till fälgar med diameter på 254 mm eller mindre och fälgar med diameter på 635 mm eller större. Denna beteckning är avsedd att å ena sidan främja ekonomisk och ekologisk effektivitet i trafiken, samt förbättra trafiksäkerheten, och å andra sidan hjälpa konsumenter välja lämpliga däck genom att försäkra en viss grad av produktinsyn.
Ändock, beteckningen har kritiserats för att den visar bara ett väldigt begränsat antal egenskaper. Branschkunniga anser att det finns många fler däckegenskaper som är viktiga och relevanta för trafiksäkerheten, inklusive men inte begränsade till vattenplaningsegenskaper, körstabilitet, produkt förväntade livslängd, produktegenskaper på våta och torra vägbanor annat än ”väggrepp på vått underlag”, egenskaper i snö. Däcktillverkare föreslår att testresultaten från olika institutioner och branschtidningar bör fortsätta vara en viktig informationskälla för slutkonsumenten, därför att de fokuserar på ett brett spektrum av däckegenskaper.