Om du är ute efter sommardäck som erbjuder både hög prestanda och säkerhet, låt mig berätta om Nexen N Blue HD Plus. Det är en uppgraderad version av sin föregångare, som nu stoltserar med en rad förbättringar som rättar till tidigare brister och för med sig nya fördelar.
För det första är den förbättrade motståndskraften mot vattenplaning en stor sak. Tack vare dess optimerade dräneringssystem med rymligare longitudinella spår och ett ökat antal tvärkanaler har körning under våta förhållanden blivit mycket säkrare.
Fartentusiaster kommer att uppskatta den förbättrade stabiliteten vid höghastighetskörning. Detta uppnås genom en kombination av solid ståltråd integrerad i sidoväggen och en styvare gummiblandning än tidigare, vilket gör de snabba körningarna mjukare och säkrare.
En annan viktig förbättring är själva gummiblandningen, som nu är berikad med mer kisel och utvecklad för att vara mer homogen. Denna justering ökar betydligt greppet på våta vägar, så regniga dagar kommer inte att sänka dig.
För de som gillar att pressa sin bil till gränserna ökar det tillsatta stålkordet under slitbanan däckets höghastighetsstabilitet och minskar bromssträckan. Och när det gäller att svänga håller de massiva blocken i axelzonerna styvheten, förhindrar oönskad sladdning.
För att sammanfatta är Nexen N Blue HD Plus-däcket ditt förstahandsval för ökad motståndskraft mot vattenplaning, bättre grepp på våta underlag, förbättrad stabilitet i höga hastigheter och pålitlig kurvtagning. Redo att ta din sommarkörning till nästa nivå? Detta däck kan vara precis vad du behöver!
EU däckmärkningarHöjdpunkter i den valda storleken - N blue HD Plus
B
Hjälper till att spara bränsle under hela dess livstid
B
Goda egenskaper för bromsning och vått väglag, säkerhet vid regn
69dB
Minimal utveckling av yttre buller, reducerad däckvolym
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
NblueHDPLUS Kundens betyg
Genomsnittsresultat av 775 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
9 297
22.09.2024 insändare Susanne Göthlin Dom är ok
06.03.2022 insändare Roland Mattsson När däcken byttes till dessa Nexen, så uppstår ett mycket störande sjungande ljud från 60 km/tim och uppåt.
Har bytt däckens placering utan förbättring.
Har haft kontakt med Dackonline utan vi kommit till någon lösning.
Roland Mattsson
Snickerivägen 2
458 32 Färgelanda
Tel 070/ 5462206
rolandm1952@gmail.com
20.05.2021 insändare Ronnie Första 2 kilometerna varje morgon tror jag bilen ska studsa ner i diket. Blir ojämna över natten!
18.12.2020 insändare Ari Jag kör mycket på dåliga vägar, grusvägar, skogsvägar, terräng. Där är jag mycket nöjd, bra grepp, känns stabila, ingen punktering än. På motorväg känns de kanske lite mer högljudda än mina tidigare däck.