Nexen N Blue 4 Season 2 är en typ av enriktning allvädersdäck designat av sydkoreanska ingenjörer för den europeiska marknaden. Det sägs prestera bra under olika väderförhållanden och hanterar mycket bra både sommarregn och vinter snö. Denna nya däck introducerades år 2022.
Exceptionell Allvädersprestanda
Stabil Körprestanda i Olika Förhållanden
Hållbar Prestanda
Lämpligt för Året Runt Användning i Ett Bred Temperaturomfång Ny sammansättning utvecklad för europeiska vägförhållanden förbättrar flexibiliteten vid låga temperaturer och ökar styvheten vid höga temperaturer.
Förbättrad Bromsförmåga på Alla Typer av Vägförhållanden Optimerad sammansättning av hårdhet och greppharts-teknologi förbättrar bromsprestandan genom att öka vägkontaktytan.
Förstärkt Snögrepp Taggiga mönster på båda axelblocken genererar effektivt dragkraft på snöiga vägförhållanden.
Bibehåller Bästa Greppförhållande, Även När Slitet Zigzag-block dyker upp när de yttre ytorna slits till en viss nivå.
Längre Livslängd på Däckmönstret 30 procent längre livslängd på däckmönstret jämfört med den konventionella modellen.
Obs! Ej lämplig för vinterkörning i Norden.
EU däckmärkningarHöjdpunkter i den valda storleken - N blue 4 Season 2
C
Däcktypiskt konstruerat för normal bränsleförbrukning
B
God bromsprestanda vid regn, stora manöver- och säkerhetsreserver
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
Business Reviews
Modell:N blue 4 Season 2
Testdatum
Testas genom
Provdäckstorlek
Testresultat
Betyg
Provtätningen
09/2023
AUTO BILD Umwelt
225/60 ZR18 104W XL 4PR
*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.