Var säker: N Fera SU4 kommer att prestera när du behöver det som mest – i regnet, vid bromsning och i kurvor.
Sommar är alltid förknippad med vägäventyr. Och för att göra varje resa säker och bekväm är det viktigt att välja pålitliga däck, som Nexen N Fera SU4. Dessa däck är en toppresterande bedrift inom bilhjulsvärlden, idealiska för sommarsäsongen. De erbjuder hög prestanda och säkerhet, vilket redan har bekräftats av experter och vanliga förare.
Intressant nog har Nexen N Fera SU4 inte bara blivit berömt för sin asymmetriska design, som är utmärkt för hantering av sommarregn och hetta, utan också för sin bränsleekonomi på grund av dess låga rullmotstånd. Detta är verkligen viktigt eftersom att spara på bränsle är ett hett ämne för de flesta förare idag.
Körmkomfort är ytterligare en ovedersäglig fördel med dessa däck. De är tillverkade så att de producerar minimalt med buller vid körning, vilket ger en tyst och mjuk åktur. Däcken är också utrustade med specialteknik som hjälper till att minska vibrationer, vilket är särskilt viktigt vid höga hastigheter eller under aggressiv manövrering.
Teknologierna som används i Nexen N Fera SU4 inkluderar användning av kisel och olika typer av gummi, vilket förbättrar däckens grepp och förlänger deras livslängd. Förstärkta skikt och metalltråd stärker däcket, vilket gör att det kan motstå tunga belastningar.
Så, om dina sommarplaner inkluderar många bilresor, kan valet av Nexen N Fera SU4 vara ett av de bästa besluten. Med dessa däck kommer varje resa inte bara att vara säker utan också ett verkligt nöje, oavsett väderförhållanden.
Hastighetsbetyg H, V och W
UTQG 320 A A
EU däckmärkningarHöjdpunkter i den valda storleken - N Fera SU4
C
Bränslesnålt vid passande körförhållanden
C
Kortare bromssträckor och mer väggrepp på våta vägar
70dB
Under fastställt EU-gränsvärdet för däckbuller
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.