Den Milever All Season Versat MC545 från All Season-serien är ett högpresterande koreanskt däck som är byggt för att hålla dig rullande, oavsett väder. Oavsett om det är soligt, regnigt eller till och med snöar, levererar detta året-runt-däck pålitlig stabilitet, säkerhet och komfort, vilket gör det till det perfekta valet för dina körbehov året runt.
Viktiga funktioner:
Exceptionell stabilitet vid hög hastighet: Med sitt enkelriktade mönster erbjuder detta däck stor stabilitet och ger dig smidig och säker hantering även vid höga hastigheter. Dessutom är det designat för att effektivt avlägsna snö och dränera vatten, vilket håller dig säker under svåra förhållanden.
Avancerad vatten- och snöborttagning: All Season Versat MC545 har många tvärgående spår som snabbt avlägsnar snö och vatten, vilket hjälper dig att undvika sladd och bibehålla kontrollen på hala vägar. Det minskar också däckslitage, förbättrar bromsning och håller bullernivån låg.
Förbättrat grepp på våta vägar: Tack vare ett smalt omkretsrikt spår och en bredare kontaktyta ger detta däck ett fast grepp på våta vägar, vilket minskar risken för vattenplaning avsevärt.
Överlägsen allterrängprestanda: Små stålband i slitbanan ger utmärkt dragkraft på snöiga vägar, medan stålkonstruerade skuldror säkerställer bästa prestanda på både torra och våta underlag.
Optimerat för effektivitet: Dubbel skikts slityta och året-runt-blandning minskar rullmotstånd och däckvikt, vilket innebär bättre bränsleeffektivitet och prestanda oavsett vägförhållanden.
Tyst och bekväm körning: Med sin bulleroptimeringsprogramvara säkerställer All Season Versat MC545 en tystare och mer bekväm körning, oavsett vart du ska eller vilket väder det är.
Obs! Ej lämplig för vinterkörning i Norden.
EU däckmärkningarHöjdpunkter i den valda storleken - All Season Versat MC545
C
Bränslesnålt vid passande körförhållanden
C
Kortare bromssträckor och mer väggrepp på våta vägar
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.