Säkerhet och mobilitet som varar på nordiska vintervägar
MICHELIN X-Ice Snow dubbfria vinterdäck ger långvarig säkerhet och mobilitet under nordiska vinterförhållanden. Minskad risk för vattenplanering och bästa livslängd.
Prestanda på is som varar: 6 % bättre grepp på is
0,8 m kortare bromssträcka än föregångaren
Vid 4 mm mönsterdjup, vilket motsvarar 3 vintrars körning, är bromssträckan på is 1,7 m kortare än genomsnittet av konkurrenterna
Prestanda på snö som varar: 4 % bättre grepp på snö Förbättrat snögrepp, efter 1 000 mil och efter 3 vintrar
Förbättrade egenskaper vid vattenplaning och körning i slask Ökad resistens mot vattenplaning och slask jämfört mot föregångaren
Nr 1 på livslängd MICHELIN X-Ice Snow räcker minst en vinter längre
Innovativ gummiblandning Flex-Ice 2.0
Nästa genarations helt silica-baserad gummiblandning
Designad för bibehållen flexibilitet i mycket kalla väderförhållanden
Michelin Evergrip Technologies: Nya styva polymer-baserade partiklar integrerade i gummiblandningen som skapar en mikro-rå yta som ger bättre grepp på is och snö, vinter efter vinter.
Nytt däckmönster
V-format däckmönster utvecklat för optimalt grepp på snö och is, och för exceptionell prestanda i modd och slask.
Mönsterspår som ökar i bredd, för snö och slask evakuering.
Två sorters 3D sajpningar skurna till botten av mönstret.
Förbättrad drivförmåga i snö Jamfört med föregående generation
EU däckmärkningarHöjdpunkter i den valda storleken - X-Ice Snow
C
Bränslesnålt vid passande körförhållanden
E
Förbättrat väggrepp vid vått väglag, bromsar tillförlitligt vid måttligt regnväder
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
Business Reviews
Modell:X-Ice Snow
Testdatum
Testas genom
Provdäckstorlek
Testresultat
Betyg
Provtätningen
09/2024
Vi Bilägare
235/50 R21 101H, Nordiska vinterdäck
09/2023
Vi Bilägare
235/50 R21 101H, Nordiska vinterdäck
X-IceSnow Kundens betyg
Genomsnittsresultat av 1 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
3 800
11.02.2024 insändare Bo Henrikson Otroligt bra däck, som jag har femtioårig erfarenhet av. Använder däcket som året runt däck vinter som sommar med minst 3 -4 mm mönsterdjup under vintern.