Redo att höja din körupplevelse året runt? Låt mig presentera Michelin Primacy A/S – det här däcket är verkligen nästa nivå. Här är anledningarna till varför det är fantastiskt:
Allvädershjälte: Oavsett regn eller solsken, det här däcket står vid din sida. Det greppar som en mästare på både våta och torra ytor och tar sig an lätt snö utan att svettas.
Viskningstysta åk: Tack vare smart teknik kallad "Piano Acoustic Tuning" är vägljud nästan ett minne blott. Gör dig redo för några otroligt mjuka och tysta körningar.
Miljövänligt: Kör mer, förorena mindre! Det speciella slitbanematerialet hjälper till att minska bränsleförbrukningen, så du bidrar till planeten med varje resa.
Byggd för att hålla: Det här däcket är hårt som naglar. Med toppmodernt slitstyrka motstår det nötning extremt långsamt, vilket håller dig på vägen mil efter mil.
Säker och trygg: Med robusta sidoväggar och ett smart mönster som effektivt leder bort vatten, förbättrar Primacy A/S din kontroll och skyddar dig från vattenplaning.
Så, om du verkligen vill få ut det bästa av din körning oavsett säsong, bör Michelin Primacy A/S vara på din radar. Det är inte bara ett däck – det är en pålitlig kompanjon för din bil. Gör dig redo för säkra, bekväma och miljövänliga resor, oavsett väder!
EU däckmärkningarHöjdpunkter i den valda storleken - Primacy A/S
A
Utmärkta bränslebesparningsvärden, kan märkbart sänka förbrukningen
C
Ökat väggrepp vid vått väglag möjliggör kortare bromssträckor
72dB
Genomsnittlig däckvolym, måttligt utveckling av yttre buller
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.