Säg hej till MICHELIN Primacy 4+—inte bara ett däck, utan en riktig livräddare på vägen. Designad för långa sträckor är den fylld med funktioner som håller dig och ditt sällskap säkra, oavsett vart era resor tar er.
Vad som är bra med MICHELIN Primacy 4+:
Toppsäkerhet: Det här däcket har din rygg, designat för att hålla dig säker som i ett fort, varje kilometer på vägen.
Förstklassig bromsförmåga i vått: Oavsett väder stoppar dessa däck på ett ögonblick, och garanterar topprestanda i bromsning även när de har använts ett tag.
Slipad kontroll över vatten: Säg adjö till oron i vått väder med enastående kontroll mot vattenplaning.
Byggda för att hålla: Ta extra mil—dessa däck stannar med dig längre, tack vare deras tåliga konstruktion.
Smart teknik: Tack vare MICHELIN EverGrip-teknologierna blir det här däcket smartare allteftersom det åldras, med funktioner som anpassar sig till slitage och håller din färd mjuk och säker.
Däck som håller
Låt oss vara ärliga, ingen gillar frekventa pitstops. Med MICHELIN Primacy 4+ är du inställd för långdistans. Dess MaxTouch-konstruktionsteknologi sprider ut stressen från körning, oavsett om du bromsar hårt, susar fram eller tar skarpa svängar. Detta håller inte bara dig klistrad till vägen, utan ser också till att dina däck slits jämnt och håller längre.
För alla som sätter säkerhet först men inte vill snåla på hållbarheten är MICHELIN Primacy 4+ ett självklart val. Det är ett däck som håller dig igång starkt, oavsett regn eller solsken, och gör varje resa till en vind. Kör lugnt, med vetskap om att du har gjort ett val som kommer hålla dig rullande utan problem.
EU däckmärkningarHöjdpunkter i den valda storleken - Primacy 4+
C
Bränslebesparing möjlig med detta däck
A
Beroende på fordon och villkor upp till 30% kortare bromssträcka än våtgreppsklass F
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
Business Reviews
Modell:Primacy 4+
Testdatum
Testas genom
Provdäckstorlek
Testresultat
Betyg
Provtätningen
03/2024
AUTO BILD
225/45 R17 91W
Primacy4+ Kundens betyg
Genomsnittsresultat av 17 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
N/A
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
42 111
28.02.2023 insändare Roland Perzon Däcken känns mycket säkra och klarar våta vägbanor mycket bra.