Yo, kolla in MICHELIN PRIMACY 4+! Den här grymma killen handlar om att hålla dig och ditt gäng säkra och trygga, oavsett hur många mil du river upp. Det är ett sommardäck, byggt för ultimat säkerhet, och det håller i evighet!
Håll Kontroll på Våta Vägar! När det gäller att hålla sig säker på våta vägar är det här däcket bossen! Det har den bästa bromsprestandan även när slitbanans djup är lagligt, så du kan säga adjö till skrämmande sladdar. Och vattenplaning? Pff, glöm det! Det här däcket har seriös kontroll för att hantera våta och hala situationer som ett proffs.
Hållbart och Pålitligt – MICHELIN PRIMACY 4+! Låt oss prata om livslängd, ska vi? MICHELIN PRIMACY 4+ är en riktig mästare! Det är utformat med några coola EverGrip-teknologier som ger det en självläkande slitbana. Det innebär att även när det slits ner fortsätter det att ge dig den pålitliga och säkra prestandan. Ingen oro för att ersätta de här grymma killarna inom en snar framtid!
Självsäkerhet för Långa Resor! Nu, vem har tid att stressa över däck? Inte vi! Med PRIMACY 4+ kan du kryssa med självsäkerhet under lååång tid. Det beror på MaxTouch Construction Technology som ser till att däcket håller sig i kontakt med vägen, oavsett vilka galna manövrar du utför. Acceleration, bromsning, kurvtagning – du säger det, det här däcket har din rygg.
Kör Grönt med MICHELIN!
Och här är den coola delen – Michelin handlar om att rädda planeten! De är på uppdrag att göra sina däck mer energieffektiva, så att du sparar bränsle medan du gör din grej på vägen. Dessutom arbetar de hårt för att öka räckvidden för elbilar. Det är några allvarliga miljövänliga vibbar!
Återvinning och Hållbarhet – Michelins Åtagande!
Men vänta, det finns mer! Michelin handlar inte bara om att tillverka fantastiska däck, de är också engagerade i återvinning. De samlar in använda däck och hittar supercoola sätt att ge dem ett nytt liv. Tänk vägar och energikällor – de här däcken får en andra chans att lysa!
130 Års Erfarenhet!
Och du, visste du att Michelin har hållit på i över 130 år? Det är något allvarlig erfarenhet, min vän! De är de självklara experterna när det gäller däcklösningar, tävlingar och allt som har att göra med resor. Lita på oss, du är i trygga händer med de här däckgururna.
Så, Vad Väntar Du På?
Så där har du det – MICHELIN PRIMACY 4+. Det handlar om säkerhet, lång livslängd och miljövänlighet. Vad mer kan du begära av ett däck? Så kör på, ge dig ut på vägen och njut av resan med dina nya vägbuddies!
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.