Bältet av aramid och nylon garanterar bättre stabilitet vid mycket höga farter.
Dess variabla tryck ger ett bättre grepp i mitten av slitbanan än i skuldrorna.
Centrifugalkraften är därför bättre kontrollerad och trycket blir jämnare över slitbanan.
DUAL-COMPOUND-TEKNIK
En ny fördelning av två olika gummiblandningar på in- och utsida av kontaktytan.
Utsida: en ny kimröksförstärkt elastomer hämtad direkt från Le Mans 24-timmarslopp. Resultat: extrem uthållighet även i de skarpaste kurvorna.
Insida: senaste generationen av elastomerer med exceptionellt våtgrepp som formar sig självt över minsta oregelbundhet i vägbanan och bryter vattenytan.
VARIABLE CONTACT PATCH 2.0
Optimalt grepp, oavsett om du accelererar kraftigt på en raksträcka eller i en kurva.
I kurvan ändras kontaktytans form, men mängden gummi i kontakt med vägen förblir densamma som vid körning rakt fram.
MICHELIN Pilot Super Sport utnyttjar fördelarna med de senaste digitala simuleringsprogrammen som används inom flyg- och bilindustri.
Dessa högteknologiska verktyg har möjliggjort att däckets krafter och temperaturer fördelas jämnare över kontaktytan.
EU däckmärkningarHöjdpunkter i den valda storleken - Pilot Super Sport
C
Däcktypiskt konstruerat för normal bränsleförbrukning
A
Utmärkta egenskaper för bromsning och vått väglag, ökad säkerhet vid dåligt väder
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
PilotSuperSport Kundens betyg
Genomsnittsresultat av 372 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
8 912
16.09.2024 insändare Christian Andersson Väldigt bra grepp oavsett torra eller våta vägar. Lite högljudda trots ljuddämpning i däcken. Bränsleförbrukningen hög med dessa däck.
05.06.2023 insändare Martin Forsberg Ett oslagbart däck.
05.12.2019 insändare Claes Hellberg Full kontroll.
Stadigt och tryggt.
Enda däcket som förmedlar allt utan minsta svaj
30.10.2019 insändare Johan Nice balanced tyre , slightly soft so small stones get thrown of them to the chassi.