Upplev Överlägsen Prestanda med Michelin Pilot Sport S 5 Däck
Vill du förbättra din bils prestanda? Michelin Pilot Sport S 5 är din biljett till en bättre körupplevelse. Tillverkad för både väg och bana, samarbetar detta sommardäck med stora namn som Corvette, Ferrari, Mercedes-AMG och Tesla för att ge dig förstklassig hantering och grepp i alla väder.
Varför Michelin Pilot Sport S 5 är Fantastisk:
Fantastisk Hantering: Tack vare Dynamic Response Technology använder detta däck en blandning av aramid och nylon för att säkerställa att din bil svarar på varje kommando. Det handlar om att ge dig den där tighta, responsiva känslan när du sitter bakom ratten.
Förstklassigt Grepp: Med sin Dual Sport Tread Design och Bi-Compound Technology får du ett otroligt grepp på både våta och torra vägar. De stora slitbaneblocken och djupa spåren gör att du kan köra självsäkert oavsett väder.
Nästa-Nivå Design: De vågiga stålbältena under slitbanan håller saker och ting styva för exakt styrning, medan den yttre slitbaneföreningen maximerar greppet på torra vägar. Dessutom innebär den nya pärldesignen ännu bättre styrrespons och hantering. Det är som att din bil just fick en seriös uppgradering.
Koola Funktioner: Tänk akustiskt skum för tystare körning, RFID för enkel spårning, och sensorer som håller dig informerad. Perfekt för dagens kraftfulla hybrider och elbilar, möter Pilot Sport S 5 kraven från de senaste sportbilarna.
Och det handlar inte bara om prestanda – Pilot Sport S 5 ser också snygg ut med sin premium touch sidoväggsdesign. Så om du är redo att göra varje körning till en spännande upplevelse, utrusta dig med Michelin Pilot Sport S 5 och känn skillnaden.
EU däckmärkningarHöjdpunkter i den valda storleken - Pilot Sport S 5
B
Säkert och tillförlitligt på våta vägar, reducerar bromssträckan kännbart
75dB
Under fastställt EU-gränsvärdet för däckbuller
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.