MICHELIN Pilot Sport EV, värna om miljön utan att påverka din körglädje. Njut av din elbils fulla prestandapotential längre körsträcka och tystnaden
Utnyttja hela potentialen av din high-performance elbil Säker styrprecision i höga hastigheter tack vare 15% bättre kurvstabilitet. Utmärkt grepp och säkerhet från första till sista milen.
Electric Compound Genom Michelins erfarenhet från däckutveckling till Formel E-mästerskapet, har gummiblandning en högre styvhet i mitten av slitbanemönstret, vilket ger maximalt grepp och effektiv vridmomentsöverföring för elbilar.
Värna om miljön utan att påverka din körglädje MICHELIN Pilot Sport EV är ett ekodesignat sportdäck med lång livslängd
MaxTouch Construction (& CO2 Icon) Maximerar däckets kontakt med vägen och fördelar krafterna jämt vid acceleration, bromsning och kurvtagning - vilket även bidrar till längre livslängd.
CO2-neutralt till butik MICHELIN Pilot Sport EV är en del av Michelins engagemang för att finansiera projekt för att absorbera eller undvika CO2-utsläpp.
Längre räckvidd 60km längre räckvidd för high-performance elbilar
GeenPower Compound Högeffektiv gummiblandning på däckets skuldror minskar energiförbrukningen för längre räckvidd och bidrar till lång livslängd trots den tyngre vikten på högpresterande elfordon.
Slim belt Tunnare topplager med mindre råvaror med bibehållen styrka, vilket minskar bränsleförbrukningen och ökar autonomin för elektriska fordon.
Njut av tystnaden Ca. 20% mindre upplevd ljudnivå inuti bilen så att du kan njuta av din favoritmusik.
Acoustic Technology En specialdesignad lösning av polyuretanskum som dämpar bullerresonansen inuti i däcket och minskar den upplevda ljudnivån inne i bilen vilket säkerställer en tystare körning.
EU Däckbeteckningar och Effektivitetsklasser
Europeiska Unionen, genom CE 1222/2009, har gett mandat att alla däck till personbilar och nyttofordon tillverkade efter den 1 juli 2012 ska innehålla standardiserade EU Däckbeteckningar som klassificerar dem enligt tre prestandaegenskaper:drivmedelseffektivitetklassificerad från A till G,väggrepp på vått underlag klassificerad från A till G, och bullerutsläpp i decibel.
Sådana däckkategorier som ej påverkas av detta mandat inkluderar: regummerade däck, terränggående däck för yrkesmässigt bruk, racing-/sportbilsdäck, samt vissa typer av däck som är designade för att förbättra friktionsegenskaperna såsom dubbdäck, reservdäck av T-typ, däck till bilar gjorda före 1990, däck med högsta tillåtna hastighet på 80 km/h, däck till fälgar med diameter på 254 mm eller mindre och fälgar med diameter på 635 mm eller större. Denna beteckning är avsedd att å ena sidan främja ekonomisk och ekologisk effektivitet i trafiken, samt förbättra trafiksäkerheten, och å andra sidan hjälpa konsumenter välja lämpliga däck genom att försäkra en viss grad av produktinsyn.
Ändock, beteckningen har kritiserats för att den visar bara ett väldigt begränsat antal egenskaper. Branschkunniga anser att det finns många fler däckegenskaper som är viktiga och relevanta för trafiksäkerheten, inklusive men inte begränsade till vattenplaningsegenskaper, körstabilitet, produkt förväntade livslängd, produktegenskaper på våta och torra vägbanor annat än ”väggrepp på vått underlag”, egenskaper i snö. Däcktillverkare föreslår att testresultaten från olika institutioner och branschtidningar bör fortsätta vara en viktig informationskälla för slutkonsumenten, därför att de fokuserar på ett brett spektrum av däckegenskaper.
*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.