Frigör kraften hos MICHELIN Pilot Sport 5: Höj din körupplevelse!
Hej där, kära förare! Spänn fast säkerhetsbältet för nu ska vi ta din körupplevelse till en helt ny nivå med den otroliga däcket MICHELIN Pilot Sport 5.
Säg adjö till däckbekymmer: MICHELIN Pilot Sport 5 regerar när det gäller livslängd! Du vet hur man ibland önskar att däcken kunde hålla för evigt? Pilot Sport 5 är här för att uppfylla den önskningen. Det är som en superhjälte bland däck, designad för enastående livslängd och högpresterande åtgärder. Så du kan säga adjö till frekventa däckbyten och njuta av resan i mil efter mil.
Precisionsstyrning perfektionerad: Ta plats vid ratten med MICHELIN Pilot Sport 5! Låt oss prata om hantering – detta däck kan reagera som en proffs! Med sin Dynamic Response Technology är det som att ha en personlig assistent för din styrning. Den lyssnar på dina kommandon och svarar med blixtsnabb precision. Så oavsett om du tar tighta svängar eller kör på motorvägen kommer du känna dig som en körmagiker.
Fäste som en expert: Erövra våta och torra vägar med MICHELIN Pilot Sport 5! Och när vi ändå pratar om magi, vad sägs om fästet? Pilot Sport 5 har din rygg oavsett om det är vått eller torrt ute. Dess Dual Sport Tread Design har en inre sida som fungerar som en vattenmagiker – den sveper bort regndropparna och håller dig klistrad på vägen. På utsidan har den robusta block för ett gediget grepp på torra ytor. Inget mer halkande – bara ren körsjälvsäkerhet!
Stil och substans kombinerat: Omfamna elegansen med MICHELIN Pilot Sport 5-däcket! Och låt oss inte glömma utseendet. Du vet hur viktigt det är att köra med stil, eller hur? Tja, Pilot Sport 5 levererar också på den fronten. Dess Premium Touch Sidewall Design ger den en elegant svart matt yta med en sammetstextur – det är som James Bond bland däck!
Kör med självförtroende: MICHELIN Pilot Sport 5:s reaktiva prestanda på topp! Men vänta, det finns mer! Pilot Sport 5 kommer med en smart funktion som kallas Wear2check-indikatorn. Det är som att ha en inbyggd däckslitage-detektiv. Du kan enkelt kontrollera och övervaka däckets skick, så du vet när det är dags för en förändring. Inga fler gissningsspel – bara smart och säker körning.
Framtidens däck: Upptäck den 5:e generationens MICHELIN Pilot Sport 5!
Så, där har ni det, vänner – MICHELIN Pilot Sport 5-däcket är den ultimata körkamraten. Långvarig, superresponsiv, med oslagbart fäste och dessutom ser det riktigt snyggt ut. Säg adjö till tråkiga resor och säg hej till spännande äventyr på vägen. Vänta inte – ge din bil extra kraft med Pilot Sport 5 och ta din körning till nästa nivå! Är du redo att uppleva magin med MICHELIN Pilot Sport 5 själv? Besök dackonline.se och skaffa ditt set av dessa prisvärda högkvalitativa däck idag. Höj din körupplevelse med det bästa och låt Pilot Sport 5 omdefiniera hur du tar dig an vägarna!
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.