- Byggt för utmärkt livslängd och långvarig prestanda[1]
- Designat för att ge hög reaktivitet för precisionsstyrning[2]
- Optimerad grepp- och bromsningsprestanda vid vått och torrt väglag[3]
- Topprestanda möter högkvalitetsdesign
Sätt dig i förarsätet och gör dig redo för många kilometer med spännande resor med MICHELIN Pilot Sport 5-sommardäcket. Känn dig närmare händelsernas centrum med det här däcket[1] som har lång livslängd och är byggt för att du ska behålla kontrollen tack vare dess reaktivitet, precisionsväghållning och styrning[2]. Bemästra vägarna med det förbättrade greppet vid vått och torrt väglag[3]. Oavsett vart du ska, ta dig dit med kontroll med detta högprestandadäck.
Njut av spännande responsiv körning med den höga prestandan, precisionsväghållningen och styrningskontrollen[2] hos MICHELIN Pilot Sport 5-däcket med lång livslängd, tack vare MICHELIN Dynamic Response-tekniken. Dess MaxTouch Construction fördelar krafterna jämnt från acceleration, bromsning och kurvtagning, vilket leder till längre slitbanelivslängd utan att du behöver kompromissa med prestandan.
MICHELIN Pilot Sport 5-däcket låter dig behålla kontrollen vid vått och torrt väglag tack vare maximal grepp- och bromsningsprestanda. Dess Dual Sport slitbanedesign har en invändig sida med stora längsgående spår som spolar bort vattnet för bättre grepp vid vått väglag, och en utvändig sida med styva block för bättre grepp på torra vägar.
Njut av den oslagbara kombinationen av högkvalitetsdesign och prestanda hos MICHELIN Pilot Sport 5-däcket. Sidoväggsdesignen med premiumkänsla ger en snygg, mattsvart, sammetsliknande estetik, samtidigt som Wear2check-indikatorn låter dig övervaka däckslitaget.
Michelin förbättrar kontinuerligt energiprestandan för sina däck. Michelin har inte bara för avsikt att minska däckens påverkan på bränsleförbrukningen, utan också att öka elbilarnas räckvidd. Minskningen av koldioxidutsläpp i samband med användning av Michelins produkter är en del av Michelins strategi. Samtidigt som de strävar efter att minska antalet däck som kunderna behöver för att köra samma antal kilometer.
Michelin hjälper till att samla in använda däck i många länder för att återvinna dem. Tillverkaren investerar i forskning och utveckling för att hitta innovativa och effektivare återvinningslösningar. Utslitna MICHELIN-däck blir till nya produkter, till exempel vägar eller energikällor som fjärrvärme.
Michelin har varit nyskapande sedan 1889 för att människor och varor ska kunna förflyttas på ett säkrare och effektivare sätt. En referensspelare i alla däcklösningar, tävlingar och reserelaterade marknader. Michelin är ett av världens ledande varumärken, som erbjuder alla en bättre väg framåt: det är grunden för företagets syfte.
(1) - livslängd - Med MICHELIN MaxTouch Construction-teknik, som jämnt fördelar krafterna från acceleration, bromsning och kurvtagning, erbjuds längre slitbanelivslängd.
(2) - precisionsstyrning - Med MICHELIN Dynamic Response-teknik, som optimerar överföringskänsligheten för styrinstruktionerna till vägen, får du utmärkt reaktivitet och körprecision.
(3) - bromsning på vått och torrt väglag - Med MICHELIN Dual Sport slitbanedesign, som har en invändig sida med stora längsgående spår som spolar bort vattnet för förbättrat väggrepp vid vått väglag, och en utvändig sida med styva block för bättre grepp på torra vägar.
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
Business Reviews
Modell:Pilot Sport 5
Testdatum
Testas genom
Provdäckstorlek
Testresultat
Betyg
Provtätningen
04/2022
Tyre Reviews
235/50 ZR18 (101Y) XL
*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.