Upplev topprestanda med MICHELIN Pilot Sport 5 däck
Hej där, medförare! Spänn fast er för nu ska vi ta er körupplevelse till en helt ny nivå med det otroliga MICHELIN Pilot Sport 5-däcket.
Säg adjö till däckbekymmer: Ni vet hur man ibland önskar att däcken kunde hålla för evigt? Nå, Pilot Sport 5 är här för att förverkliga den önskan. Det är som en superhjälte bland däck, designat för fantastisk hållbarhet och högpresterande aktion. Så, ni kan säga adjö till frekventa däckbyten och njuta av färden mil efter mil.
Precision i styrningen perfektionerad: Låt oss prata om hantering – den här rackaren vet hur man reagerar som ett proffs! Med sin Dynamic Response Technology är det som att ha en personlig assistent för din styrning. Den lyssnar på dina kommandon och svarar med blixtsnabb precision. Så, oavsett om du tar snäva svängar eller kryssar nerför motorvägen, kommer du att känna dig som en körwizard.
Grepp som ett proffs: Och på tal om magi, vad sägs om det där greppet? Pilot Sport 5 har ditt rygg på både våta och torra vägar. Dess Dual Sport Tread Design har en innersida som är som en vattenmagiker – den sveper bort regndropparna och håller dig klistrad på vägen. På utsidan har den stadiga block för ett seriöst grepp på torra ytor. Inget mer halkande och glidande – bara ren körglädje!
Stil och substans kombinerat: Åh, och låt oss inte glömma utseendet. Ni vet hur viktigt det är att rulla med stil, eller hur? Nå, Pilot Sport 5 levererar även på den fronten. Dess Premium Touch Sidewall Design ger den ett snyggt mattsvart utseende med en sammetslen textur – det är som James Bond bland däck!
Kör med förtroende: Men vänta, det finns mer! Pilot Sport 5 kommer med en fiffig liten funktion som kallas Wear2check-indikatorn. Det är som att ha en inbyggd däckslitagedetektiv. Du kan enkelt kontrollera och övervaka ditt däcks skick, så du vet när det är dags för ett byte. Inga fler gissningslekar – bara smart och säker körning.
Så där har ni det, folks – MICHELIN Pilot Sport 5-däcket är den ultimata körkamraten. Långvarigt, supersvart, med oslagbart grepp, och det ser förbaskat bra ut också. Säg adjö till tråkiga körningar och hej till spännande äventyr på vägen. Vänta inte – riv upp din tur med Pilot Sport 5 och ta din körning till nästa nivå!
EU däckmärkningarHöjdpunkter i den valda storleken - Pilot Sport 5
C
Bränslesnålt vid passande körförhållanden
A
Mycket god vattenundanträngning, bästa väggrepp vid vått väglag
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.