Uppgradera din vinterkörning från bra till fantastisk med de nya Michelin Pilot Alpin 5-däcken. Här är vad du behöver veta:
Topklassig kontroll: Oavsett väder—regn, snö eller solsken—omdefinierar dessa däck prestandan. Du får ett nytt riktat mönster som håller din körning jämn och stabil.
Överlägsen grepp: Våta vägar eller torra, snöbanker eller rena gator, den senaste tekniken för slitbanans sammansättning förbättrar greppet som aldrig förr. Det är en banbrytare, som integrerar en ny funktionell polymer som tar greppet till nästa nivå.
Akvaplaning? Ingen chans: Det symmetriska mönstret handlar inte bara om bra utseende; det bekämpar vatten med sin centrala spår, så akvaplaning är uteslutet.
Bränsleeffektivt: Vem sa att du inte kan spara bränsle samtidigt som du kör säkert? Den innovativa sammansättningen under slitbanan minskar energislöseriet, reducerar rullmotståndet och hjälper dig att spara på bensinen.
Snygg look: Kolla in den fullständiga Premium Touch-designen. Den sammetsliknande effekten på ytterväggen? Det är inte bara till för syns skull—det kommer att få din bil att se fantastisk ut.
Så, ta vägen med förtroende i vinter. Michelin Pilot Alpin 5-däcken handlar inte bara om att ta dig från A till B, de handlar om att ta dig dit säkrare, smidigare och med lite stil!
EU däckmärkningarHöjdpunkter i den valda storleken - Pilot Alpin 5
B
Reducerar förbrukningsvärdena och hjälper till att sänka förbrukningskostnader
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
Business Reviews
Modell:Pilot Alpin 5
Testdatum
Testas genom
Provdäckstorlek
Testresultat
Betyg
Provtätningen
10/2021
Tyre Reviews
325/35 R22 114W XL, SUV
*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.