- Michelins vinterdäck med hög säkerhet från den senaste generationen
- Ger säkerhet som varar i svåra vinterförhållanden[1][2] (3PMSF)[3]
- Byggt för att ge dragkraft och bromsförmåga på snö och har hög hållbarhet
- Långvarig prestanda[1] och livslängd[4] i topp
- Michelins innovativa slitageindikator håller enkelt koll på ditt däcks slitage
Skaffa den senaste generations MICHELIN Alpin 6 vinterdäck för säkerhet som varar i svåra vinterväglag[1][2]. Med däck som utvecklats för bästa livslängd[4] och med Michelins användbara slitageindikator kan du köra kompromisslöst, tack vare teknik som utvecklats för bromsning, grepp och acceleration på snö, från första till sista milen. Montera MICHELIN Alpin 6 vinterdäck och känn dig trygg när du ger dig ut på vägarna i vinter.
Välj att köra tryggt och bekvämt i svåra vinterförhållanden[1][2] och montera MICHELIN Alpin 6 vinterdäck. Däcket har utvecklats för att ge suveränt grepp i låga temperaturer och slår den tidigare generation med +6 % på vått underlag och +8 % på snö[5].
Låt inte svåra vinterförhållanden hindra dig från att ge dig ut på vägarna. Välj Michelins Alpin 6 vinterdäck som byggts för bromsning och grepp på snö, från den första milen till den sista. En gummiblandning med flera skikt och evolutivt däckmönster från MICHELIN EverWinterGrip ger fortsatt kontroll, även när däcket slits.
Välj ett däck med ledande livslängd[4], MICHELIN Alpin 6 vinterdäck. Med MaxTouch Construction-teknik för jämnt fördelat däcktryck som maximerar livslängden. Gläds åt miltal i topp [4] och prestanda som konstruerats för lång hållbaret[1] på alla dina vinterkörningar.
Michelin förbättrar kontinuerligt energiprestandan för sina däck. Michelin har inte bara för avsikt att minska däckens påverkan på bränsleförbrukningen, utan också att öka elbilarnas räckvidd. Minskningen av koldioxidutsläpp i samband med användning av Michelins produkter är en del av Michelins strategi. Samtidigt som de strävar efter att minska antalet däck som kunderna behöver för att köra samma antal kilometer.
Michelin hjälper till att samla in använda däck i många länder för att återvinna dem. Tillverkaren investerar i forskning och utveckling för att hitta innovativa och effektivare återvinningslösningar. Utslitna MICHELIN-däck blir till nya produkter, till exempel vägar eller energikällor som fjärrvärme.
Michelin har varit nyskapande sedan 1889 för att människor och varor ska kunna förflyttas på ett säkrare och effektivare sätt. En referensspelare i alla däcklösningar, tävlingar och reserelaterade marknader. Michelin är ett av världens ledande varumärken, som erbjuder alla en bättre väg framåt: det är grunden för företagets syfte.
(1) - långvarig prestanda – nya och slitna däck, för 205/55 R16 91H MICHELIN Alpin 6, ligger över det tröskelvärde för våtgrepp som anges i den europeiska förordningen R117. Slitna innebär slitna i maskin (ruggade) till ett djup uppmätt av slitageindikator i enlighet med europeiska bestämmelser för slitageindikator ECE R30r03f. Följ under alla förhållanden den lokala vinterdäckslagstiftningen.
(2) - våtgrepp – MICHELIN Alpin 6 har fått betyget ”B” för Wet Grip Item på den europeiska märkningsskalan.
(3) - 3PMSF – MICHELIN Alpin 6 är godkända för användning under förhållanden med snö (med 3PMSF-märkning). För att däcket ska få 3PMSF-märkning måste det garantera en tillfredsställande nivå vad gäller både framkomlighet och säkerhet på snö.
(4) - livslängd – MICHELIN Alpin 6 har den bästa livslängden i det jämförande test som utfördes av AutoBild på dimensionen 225/45 R17 och som publicerades den 26 september 2019.
(5) - bättre prestanda jämfört med MICHELIN Alpin 5 – snö- och våtbromsningstester som utfördes av TÜV SÜD Product Service på Michelins begäran mellan december 2017 och januari 2018 på en VW Golf 7 med dimensionen 205/55 R16 91H, där man jämförde MICHELIN Alpin 6 och MICHELIN Alpin 5.
EU däckmärkningarHöjdpunkter i den valda storleken - Alpin 6
B
Säkert och tillförlitligt på våta vägar, reducerar bromssträckan kännbart
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
Business Reviews
Modell:Alpin 6
Testdatum
Testas genom
Provdäckstorlek
Testresultat
Betyg
Provtätningen
10/2022
AUTO BILD
195/55 R16 91H XL
Alpin6 Kundens betyg
Genomsnittsresultat av 256 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
9 810
08.06.2024 insändare Peter Körupplevelsen var bra
14.05.2023 insändare Jan Bergman Grengatan 52432 Herrljunga Uppfyller aiia krav jag ställer på mina däck!
04.10.2021 insändare vilmos perlaki mycket bra på sommarvägar
15.06.2021 insändare Micke Mycket bra egenskaper överlag. Kört många kilometer med Michelin och de har alltid varit bra, dock ofta lite dyrare.