Förbered dig för vintern med MICHELIN Alpin 5: Din ultimata snökompis!
Rusta dig för vintern med den otroliga MICHELIN Alpin 5 vinterdäcket! Det är designat för att prestera utmärkt under extrema vinterförhållanden och erbjuder enastående grepp på våta och snöiga vägar, vilket säkerställer en tryggare körupplevelse. Med sin 3PMSF-certifiering garanterar det din säkerhet även i de hårdaste vintermiljöerna.
Avslöja prestanda och kontroll: MICHELIN Alpin 5:s innovativa mönster
Med ett innovativt mönster som inkluderar förbättrade mönsterblock, sipes och en högre tomrumskvot, ger MICHELIN Alpin 5 överlägsen prestanda mot vattenplaning. De omriktade laterala rännorna och självlåsande mönsterblock med 3D-sipes ger förbättrad styrprecision och ger dig bättre kontroll på isiga kurvor.
Tålighet och självförtroende: MICHELIN Alpin 5:s imponerande hållbarhet
Inte nog med att MICHELIN Alpin 5 erbjuder utmärkt grepp, det har även imponerande hållbarhet. Byggt för att klara vinterelementen, håller detta däck dig på vägarna täckta av snö med självförtroende.
Erövra snö och regn med lätthet: MICHELIN Alpin 5:s optimerade mönsterblandning
Erövra snö och regn utan ansträngning med MICHELIN Alpin 5:s särskilt optimerade mönsterblandning. Dess enastående grepp på våta och snöiga ytor, även vid låga temperaturer, garanterar en säker och pålitlig färd. De fulla mönsterdjup-sipesen bibehåller konstant vinterprestanda under däckets livslängd och ger dig maximalt självförtroende på vägen.
Vinterklar med MICHELIN Alpin 5: Din nyckel till säker och pålitlig körning
Bli redo för vintern med MICHELIN Alpin 5-däck, tillgängliga på dackonline.se. Utforska vårt utbud av prisvärda högkvalitativa alternativ och utrusta ditt fordon för en trygg och njutbar vinterkörupplevelse. Missa inte bekvämligheten och tillförlitligheten med online-shopping. Besök dackonline.se idag och omfamna vintern med MICHELIN Alpin 5!
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.