Hej där, vägkrigare! Har du en SUV eller crossover som törstar efter lite razzle-dazzle på asfalten? Titta inte längre än till Michelin 4x4 Diamaris. Dessa däck är inte bara några däck; de är din biljett till att förvandla varje körning till ett äventyr, med grepp som klibbar fast som lim i både sol och regn.
Varför Michelin 4x4 Diamaris rockar din värld:
Kör med självförtroende: Har du någonsin känt ditt hjärta slå snabbare när du accelererar? Dessa däck har också det. Tack vare magin med BAZ Technology™ behåller de sin form och håller dig i kontroll. Det är som att ha ett extra par ögon på vägen, bara att det är dina däck.
Grepp som inte ger upp: Genom att låna ett blad från boken om ultra-höga prestanda sportbilar, erbjuder slitbanan på dessa dåliga pojkar grepp som är i toppklass, vått eller torrt. Det är som att din bil har på sig superhjälteskor, redo att ta sig an vilken utmaning som helst.
De coola barnens val: När det kommer till vad som finns under huven (och runt hjulen) skämtar inte stora spelare som Volkswagen och Porsche. De litar på Michelin 4x4 Diamaris, och om det inte skriker "toppklass", vet jag inte vad som gör det.
Michelin® Total PerformanceTM Magic: Det handlar allt om att träffa den där söta platsen med Michelin®, där säkerhet, hållbarhet och bränsleeffektivitet möter prestanda head-on. Det är som att jonglera med flammande svärd medan man rider på en enhjuling - knepigt, men Michelin klarar det varje gång.
Kort sagt, Michelin 4x4 Diamaris däck är de verkliga MVP:erna för de som tar körning på allvar (eller bara älskar en god, säker kryssning). De lovar att hålla dig klistrad vid vägen, komma regn eller solsken, vilket gör varje resa bara lite mer spännande. Varför nöja dig med bara okej när du kan ha det bästa under dina hjul?
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.