Snö/Is Utmärkt för användning på snö - snöflingesymbol och M + S beteckning, för säker start och stopp på snö.
Regn Utmärkt prestanda på våta vägar. Uppnått klass B i den våta prestanda kategori av europeiska däckmärke.Detta innebär upp till 5% kortare bromssträcka på våta vägar, och en 8% lägre risk för vattenplaning i en rak linje och 4% i kurvor, jämfört med föregångaren KLEBER Quadraxer (intern test i storlek 205/55 R16 91H, genomförs i december 2014).
Torra vägar Förbättrad prestanda på torra vägar - upp till 3,5 m kortare bromssträcka jämfört med föregångaren KLEBER Quadraxer (intern test i storlek 205 / 55R16 91H, som genomfördes i januari 2015).
Obs! Ej lämplig för vinterkörning i Norden.
EU Däckbeteckningar och Effektivitetsklasser
Europeiska Unionen, genom CE 1222/2009, har gett mandat att alla däck till personbilar och nyttofordon tillverkade efter den 1 juli 2012 ska innehålla standardiserade EU Däckbeteckningar som klassificerar dem enligt tre prestandaegenskaper:drivmedelseffektivitetklassificerad från A till G,väggrepp på vått underlag klassificerad från A till G, och bullerutsläpp i decibel.
Sådana däckkategorier som ej påverkas av detta mandat inkluderar: regummerade däck, terränggående däck för yrkesmässigt bruk, racing-/sportbilsdäck, samt vissa typer av däck som är designade för att förbättra friktionsegenskaperna såsom dubbdäck, reservdäck av T-typ, däck till bilar gjorda före 1990, däck med högsta tillåtna hastighet på 80 km/h, däck till fälgar med diameter på 254 mm eller mindre och fälgar med diameter på 635 mm eller större. Denna beteckning är avsedd att å ena sidan främja ekonomisk och ekologisk effektivitet i trafiken, samt förbättra trafiksäkerheten, och å andra sidan hjälpa konsumenter välja lämpliga däck genom att försäkra en viss grad av produktinsyn.
Ändock, beteckningen har kritiserats för att den visar bara ett väldigt begränsat antal egenskaper. Branschkunniga anser att det finns många fler däckegenskaper som är viktiga och relevanta för trafiksäkerheten, inklusive men inte begränsade till vattenplaningsegenskaper, körstabilitet, produkt förväntade livslängd, produktegenskaper på våta och torra vägbanor annat än ”väggrepp på vått underlag”, egenskaper i snö. Däcktillverkare föreslår att testresultaten från olika institutioner och branschtidningar bör fortsätta vara en viktig informationskälla för slutkonsumenten, därför att de fokuserar på ett brett spektrum av däckegenskaper.
Quadraxer 2 Kundens betyg
Genomsnittsresultat av 433 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
11 751
23.06.2021 insändare Hans Erling Jensen Vi beslutade i höstas att från och med nu bara ha ett sätt däck. Helårs. Vi valde Kleber ut ifrån de testresultat vi läste om på åtskilliga sidor på nätet. Det har visat sig vara ett godt val även om vi också såg till priset som låg i övre medianen.
29.08.2020 insändare Stanislaw Jag körde inte på dessa däck på vintern