Hankook -
Hankook tillverkar högpresterande kvalitetsdäck till en lång rad fordonskategorier, från bilar till lastbilar och motorsport. Mycket av utvecklingen och produktionen för den europeiska marknaden sker i Europa, inklusive originalutrustning till Audi, BMW, Mercedes-Benz, Porsche och VW.
Hankook iON i*cept IW01A: Behärska vintervägar med topprestanda för elektriska SUV-däck
Vill du ta dig an vintervägarna med självförtroende? Hankooks iON i*cept (IW01A) kan vara din nya bästa vän när temperaturen sjunker! Här är anledningarna till att detta däck är en game-changer för förare av elektriska SUV:er:
Dubbel fördel: iON i*cept SUV utmanar gränserna med sin dubbelsyftade design – perfekt för elektriska fordon, erbjuder en stjärnprestanda utan kompromisser.
Tyst åktur, stort avtryck: Tack vare Noise Proof och Noise Guard-teknologierna, dämpar detta däck vägljud samtidigt som din lyssningsupplevelse förbättras. Det är som att ha fred och lugn, även på de mest bullriga gatorna!
Förbättrad stabilitet i kurvor: Med Hankooks Grip Boost-teknologi ökas kurvstabiliteten med 7%, vilket gör hanteringen så slät som is (men mycket säkrare!).
Snö? Inga problem: Optimerade sipvinklar ger bättre bromsning och grepp på snö. Dessa sipar är inte bara linjer; de är din biljett till en säkrare resa!
Håll dig på vägen: Vare sig det är snö eller en våt yta har iON i*cept SUV dig täckt. Mångsidiga sipar och vattenrörskärningar arbetar outtröttligt för att ge topphantering och grepp.
Kör längre: Minskad rullmotstånd från ProDurable-blandningen sparar inte bara energi; det förlänger din els räckvidd – för vem vill stanna när man har roligt?
Och där har ni det, folk! Med Hankook iON i*cept är du inte bara redo för vintern; du är inställd på att erövra den. Låt kylan komma!
EU däckmärkningarHöjdpunkter i den valda storleken - iON i*cept (IW01A)
C
Bränslebesparing möjlig med detta däck
B
Säkert och tillförlitligt på våta vägar, reducerar bromssträckan kännbart
70dB
Minimal utveckling av yttre buller, reducerad däckvolym
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.