Hankook -
Hankook tillverkar högpresterande kvalitetsdäck till en lång rad fordonskategorier, från bilar till lastbilar och motorsport. Mycket av utvecklingen och produktionen för den europeiska marknaden sker i Europa, inklusive originalutrustning till Audi, BMW, Mercedes-Benz, Porsche och VW.
Maximera din prestanda för elbilar med Hankook iON evo (IK01A) däck
Kolla in Hankook iON evo (IK01A) däck—din elbils drömuppgradering. Dessa däck är inte bara bra; de är en game changer, vilket säkerställer att din åktur är mjukare och varar längre.
Dubbel Problem: Avancerad hantering möter förlängd räckvidd. Tack vare EV Contour Technology ökas kurvhållfastheten med 10%, vilket gör hanteringen till en barnlek. Och med optimerad härdning, säg hej till extra mil på en enda laddning.
Toppen av klassen: EU:s däckmärkning ger det trippel A i alla kategorier. Det är hantering, körsträcka och våtgrepp som alla klarar testet med högsta betyg!
Att hantera dessa däck är enkelt, även med den extra vikten av en elbil. Känslan är solid och responsiv. När vägarna blir våta, träder de smart designade sidogroovarna in—smala på insidan för att hålla det tyst, och breda på utsidan för ett fast grepp.
Och oh, bullret? Praktiskt taget borta. Noise Proof Technology, inklusive en optimerad pitchsekvens och speciella ljudabsorberande material, minskar det du inte vill höra, så att du kan fokusera på det som är viktigt.
Byggd för att hålla: Jämnt slitage och hög körsträcka är standard, tack vare det miljövänliga EVolution Compound. Dessa däck stannar kvar, vilket minskar besväret med frekventa byten.
Med förbättrade säkerhetsfunktioner för stadigare styrning och bättre grepp, särskilt under den höga vridmomenten hos elbilar, är Hankook iON evo (IK01A) verkligen hela paketet. Varför nöja sig med mindre när du kan ha det bästa?
EU däckmärkningarHöjdpunkter i den valda storleken - iON evo (IK01A)
B
Ökad besparingspotential tack vare låg bränsleförbrukning
A
Hög beständighet vid kraftiga inbromsningar, mycket bra väggrepp vid vått väglag
68dB
Minimal utveckling av yttre buller, reducerad däckvolym
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.