Hankook -
Hankook tillverkar högpresterande kvalitetsdäck till en lång rad fordonskategorier, från bilar till lastbilar och motorsport. Mycket av utvecklingen och produktionen för den europeiska marknaden sker i Europa, inklusive originalutrustning till Audi, BMW, Mercedes-Benz, Porsche och VW.
Ett däck avsett för förare som vill uttrycka sin egen stil, med enastående egenskaper inom bilsporten.
Egenskaper
Däckmönster
Inställningsindikator Föraren kan själv kontrollera status för bilens inställning genom att kontrollera slitaget in- och utvändigt.
Aqua Jet Aqua jet är katalysatorn för effektiv vattenavrinning ut från mitten till huvudräffelväggen.
Kylsystem Påskyndar avvattningen och minskar värmestrålningen i höga hastigheter.
Stealth-teknologi Unik vingspetsdesign minskar bullret med hjälp av 'stealth'-teknologi. Sluttande kanter stödjer blocken under hantering där ljud eller vibrationer uppstår. Denna sluttande yta minskar effekten.▪ Minskat buller tack vare ökat antal mönsterblock (tillämpning av 5-mönsterblock). ▪ Optimerad gruppering av mittblockets mönsterblock (optimering av M-mönsterblock).
Sofistikerad bullerreducering
Minskat buller tack vare ökat antal mönsterblock (tillämpning av 5-mönsterblock).
Optimerad gruppering av mittblockets mönsterblock (optimering av M-mönsterblock).
Slitbaneteknologi Tillämpning av ny styrenpolymer med en funktionsgrupp som förbättrar den kemiska kombinationen.
Däckstruktur
Kiselblandning med bra grepp Förbättrat torr-/våtgrepp och lägre rullmotstånd..
Brett stålbältesskikt Bättre hantering i torrt/vått väglag..
Polyesterstomme med hög täthet Förbättrad sidoväggsstyvhet och hållbarhet.
Däckfotsfiller med hög styvhet Förbättrad hanterings- och styrningsrespons.
Stark däckfotsvajer med enskild sträng Förbättrad enhetlighet och däckmontering.
EU däckmärkningarHöjdpunkter i den valda storleken - Ventus V12 Evo 2 K120
C
Besparingspotential tack vare lägre bränsleförbrukning
A
Hög beständighet vid kraftiga inbromsningar, mycket bra väggrepp vid vått väglag
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
VentusV12evo2K120 Kundens betyg
Genomsnittsresultat av 648 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
N/A
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
9 432
10.04.2024 insändare Anders Henriksson Däcken har rotationsberoende mönster, vilket är snyggt och sportigt
25.12.2020 insändare Magnus Hansson The best set of tires for this car according to 100+ drivers in the Swedish Miata Club.
16.12.2018 insändare Tompa Bra avvägning mellan pris och prestanda.
07.09.2015 insändare Peter This tyre is not soft enough it is kind of a plastic feel when touching and it makes the tyre kind of slippery when pushing it in corners. It also makes the car feel unsafe in realy high speeds. At 260 km/h on autobahn I did not dare to push the car any higher speed because I felt I was losing control and the car started to tremble. This did not happen with the original Continental tyres