Hankook -
Hankook tillverkar högpresterande kvalitetsdäck till en lång rad fordonskategorier, från bilar till lastbilar och motorsport. Mycket av utvecklingen och produktionen för den europeiska marknaden sker i Europa, inklusive originalutrustning till Audi, BMW, Mercedes-Benz, Porsche och VW.
Utmärkt prestanda, kundsäkerhet och komfort är nyckelfaktorer för våra hållbara däck.
Däckmönster
Sammanflätade spår Ventus S1 evo3 är utrustad med sammanflätade utvändiga spår för att säkra grepp och förhindra vattenplaning på våta, glatta ytor. Detta förstärker dess prestanda på våta väglag och vid svängningar i regn utan att kompromissa med köregenskaper på torra väglag.
Mycket styv utvändig skuldra De yttre blocken och skuldrorna, där tung belastning och kontakttryck är koncentrerade på grund av svängning, expanderas; den maximala greppkraften vid styrning är säkrad genom dubbelverkan av Aramid-hybridförstärkningsbälte, vilket säkrar den platta kontaktytan under alla förhållanden; och köregenskaperna på torrt väglag förbättras med 15%.
Invändig Det ger en förbättrad prestanda för vattenplaning eller våtbromsning genom att öka antalet inre låsningar (block) för att säkra mellanrummen för ökad dränering.
Utvändig Antalet yttre låsställen är optimerade för att säkerställa styrningens greppegenskaper som krävs för svängning på torrt väglag, och den är utformad för att bidra till minskning av mönsterljud.
Däckstruktur
Slitbanans gummiblandning
Aqua Pine-gummiblandning innehåller harts som är utvunnet från barrträd och vegetabilisk olja som blandas med avancerad teknik. Detta ökar hårdheten i däckmönstret och ger utmärkt prestanda och stabilitet på våta vägar.
Aramid Hybrid förstärkningsbälte
Däckets styrka har ökats för att svara på en hög nivå av initialt kraftuttag och initial acceleration.
Vikta förstärkningar för bälteskanten
Bältets hållbarhet har förbättrats.
Tillämpning av höghållfaststål i bältetrådarna
Genom användning av höghållfasta bälten, absorberar däcket yttre stötar, vilket ökar livslängden och förbättrar komforten.
Dubbla lager med fiber förstyvning
Däckets hårdhet är strukturellt säkerställd med den dubbla strukturen av fiber förstyvning.
Stark skarvlös klinchtråd
Genom att öka bindningskraften mellan däcket och fälgen, även vid hög initial acceleration, kommer däcket inte rotera på fälgen.
HRS - Hankook Runflat System
Punkteringsfria däcket tillåter dig att fortsätta köra med en hastighet på upp till 80 km/h, även efter att ha förlorat inre lufttryck på grund av däckskador (dvs. punktering). Installationen av en TPMS (Tire Pressure Monitoring System eller däcktrycksövervakning) för att avkänna förändringar i däcktryck rekommenderas för att tillåta förarna att vidta lämpliga åtgärder i nödsituationer.
EU Däckbeteckningar och Effektivitetsklasser
Europeiska Unionen, genom CE 1222/2009, har gett mandat att alla däck till personbilar och nyttofordon tillverkade efter den 1 juli 2012 ska innehålla standardiserade EU Däckbeteckningar som klassificerar dem enligt tre prestandaegenskaper:drivmedelseffektivitetklassificerad från A till G,väggrepp på vått underlag klassificerad från A till G, och bullerutsläpp i decibel.
Sådana däckkategorier som ej påverkas av detta mandat inkluderar: regummerade däck, terränggående däck för yrkesmässigt bruk, racing-/sportbilsdäck, samt vissa typer av däck som är designade för att förbättra friktionsegenskaperna såsom dubbdäck, reservdäck av T-typ, däck till bilar gjorda före 1990, däck med högsta tillåtna hastighet på 80 km/h, däck till fälgar med diameter på 254 mm eller mindre och fälgar med diameter på 635 mm eller större. Denna beteckning är avsedd att å ena sidan främja ekonomisk och ekologisk effektivitet i trafiken, samt förbättra trafiksäkerheten, och å andra sidan hjälpa konsumenter välja lämpliga däck genom att försäkra en viss grad av produktinsyn.
Ändock, beteckningen har kritiserats för att den visar bara ett väldigt begränsat antal egenskaper. Branschkunniga anser att det finns många fler däckegenskaper som är viktiga och relevanta för trafiksäkerheten, inklusive men inte begränsade till vattenplaningsegenskaper, körstabilitet, produkt förväntade livslängd, produktegenskaper på våta och torra vägbanor annat än ”väggrepp på vått underlag”, egenskaper i snö. Däcktillverkare föreslår att testresultaten från olika institutioner och branschtidningar bör fortsätta vara en viktig informationskälla för slutkonsumenten, därför att de fokuserar på ett brett spektrum av däckegenskaper.
*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.