Hankook Ventus S1 Evo 2 K117A 215/65 R17 99V 4PR SUV SBL
Note:
Vi levererar endast däcket. Om det finns en fälg med på bilden är det endast i illustrativt syfte.
HankookVentus S1 Evo 2 K117A 215/65 R17 99V 4PR SUV SBL
Hankook -
Hankook tillverkar högpresterande kvalitetsdäck till en lång rad fordonskategorier, från bilar till lastbilar och motorsport. Mycket av utvecklingen och produktionen för den europeiska marknaden sker i Europa, inklusive originalutrustning till Audi, BMW, Mercedes-Benz, Porsche och VW.
Bästa balans mellan egenskaperna för våta och torra väglag för SUV:ar i premiumklassen
Ventus S1 evo2 är ett högpresterande däck för SUV:ar vilket kortar ned bromssträckan i torrt och vått väglag, förbättrar bränsleeffektiviteten på basis av lägsta rullmotstånd och som ger ett briljant grepp och säkerhet vid kurvtagning.
Egenskaper
Däckmönster
Kontroll vid vattenansamling Överlägsna våtgreppsprestanda tack vare snabb avvattning.
Trippelkardanaxel När slitaget fortskrider ned till TWI (Tread Wear Indicator) minskar inte prestanda.
Kylsystem Påskyndar avvattningen och förbättrar värmeavledningen vid höga hastigheter.
Intercooler Kontrollerar värmeutvecklingen.
Inställningsindikator Föraren kan själv kontrollera status på hjulinställningen med slitagekontrollen in- och utvändigt.
Däckstruktur
Kiselblandning med högt grepp Förbättrat torr-/våtgrepp och lägre rullmotstånd.
Brett stålbältesskikt Bättre hantering i torrt/vått väglag.
Stomme i rayon och polyester med hög täthet Förbättrad sidoväggsstyvhet och hållbarhet.
Däckfotsfiller med hög styvhet Förbättrad hanterings- och styrningsrespons..
Stark däckfotsvajer med enskild sträng Förbättrad enhetlighet och däckmontering.
EU Däckbeteckningar och Effektivitetsklasser
Europeiska Unionen, genom CE 1222/2009, har gett mandat att alla däck till personbilar och nyttofordon tillverkade efter den 1 juli 2012 ska innehålla standardiserade EU Däckbeteckningar som klassificerar dem enligt tre prestandaegenskaper:drivmedelseffektivitetklassificerad från A till G,väggrepp på vått underlag klassificerad från A till G, och bullerutsläpp i decibel.
Sådana däckkategorier som ej påverkas av detta mandat inkluderar: regummerade däck, terränggående däck för yrkesmässigt bruk, racing-/sportbilsdäck, samt vissa typer av däck som är designade för att förbättra friktionsegenskaperna såsom dubbdäck, reservdäck av T-typ, däck till bilar gjorda före 1990, däck med högsta tillåtna hastighet på 80 km/h, däck till fälgar med diameter på 254 mm eller mindre och fälgar med diameter på 635 mm eller större. Denna beteckning är avsedd att å ena sidan främja ekonomisk och ekologisk effektivitet i trafiken, samt förbättra trafiksäkerheten, och å andra sidan hjälpa konsumenter välja lämpliga däck genom att försäkra en viss grad av produktinsyn.
Ändock, beteckningen har kritiserats för att den visar bara ett väldigt begränsat antal egenskaper. Branschkunniga anser att det finns många fler däckegenskaper som är viktiga och relevanta för trafiksäkerheten, inklusive men inte begränsade till vattenplaningsegenskaper, körstabilitet, produkt förväntade livslängd, produktegenskaper på våta och torra vägbanor annat än ”väggrepp på vått underlag”, egenskaper i snö. Däcktillverkare föreslår att testresultaten från olika institutioner och branschtidningar bör fortsätta vara en viktig informationskälla för slutkonsumenten, därför att de fokuserar på ett brett spektrum av däckegenskaper.
Business Reviews
Modell:Ventus S1 Evo 2 K117A
Testdatum
Testas genom
Provdäckstorlek
Testresultat
Betyg
Provtätningen
05/2017
Vi Bilägare
215/65 R17 99V 4PR SUV SBL
Med Ventus S1 evo2 SUV skuggar Hankook de två bästa i testet. Det är bäst i test gällande vattenplaning, men är snäppet efter Nokian och Continental i de flesta körövningarna. Hankook bjuder inte på några negativa överraskningar under press. Ventus S1 evo2 SUV är lättkontrollerat på både torr och blöt väg med sin progressiva greppnivå och bra balans mellan över- och understyrning. Däcket presterar väl gällande bränsleförbrukning och är det mest komfortabla däcket sett till både buller och ojämnheter. Med stabila resultat utan påtagliga nackdelar placerar sig Hankook trea, precis efter de dyrare däcken från Continental och Nokian.
*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.