Notera:
Priserna gäller däck utan fälgar. Beroende på däckdimensionen kan slitbanemönstret variera.
HankookKinergy Eco K425 185/60 R15 88H XL
Hankook -
Hankook tillverkar högpresterande kvalitetsdäck till en lång rad fordonskategorier, från bilar till lastbilar och motorsport. Mycket av utvecklingen och produktionen för den europeiska marknaden sker i Europa, inklusive originalutrustning till Audi, BMW, Mercedes-Benz, Porsche och VW.
Kinergy ecos bränslesparande teknologi har utvecklats genom att man kombinerade nya material, t.ex. kiselpartiklar i nanoskala, med hjälp av ny blandningsteknologi. Dessa teknologier hjälper till att förbättra både bränsleeffektiviteten och bromsprestanda i vått väglag. Däcket har utformats för att uppfylla kundernas krav på körkomfort och för att maximera bränsleekonomin. Kombinationen av komfort och effektivitet har blivit möjlig genom tillämpningen av Hankooks teknologi för vibrationskontroll.
EU däckmärkningarHöjdpunkter i den valda storleken - Kinergy Eco K425
C
Bränslebesparing möjlig med detta däck
B
Säkert och tillförlitligt på våta vägar, reducerar bromssträckan kännbart
69dB
Genomsnittlig däckvolym, måttligt utveckling av yttre buller
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
Business Reviews
Modell:Kinergy Eco K425
Testdatum
Testas genom
Provdäckstorlek
Testresultat
Betyg
Provtätningen
02/2013
ANWB.nl
185/60 R15 88H XL
Satisfactory
02/2013
ÖAMTC
185/60 R15 88H XL
Satisfactory
02/2013
ADAC
185/60 R15 88H XL
Satisfactory
02/2013
TCS - Technik, Umwelt und Wirtschaft
185/60 R15 88H XL
Satisfactory
KinergyEcoK425 Kundens betyg
Genomsnittsresultat av 1 537 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
9 327
12.09.2018 insändare Sven-Olof Davidsson 2 utav totalt 4 däck är inte helt runda! Har gjort en extra kontroll och balansering efter första montering på en professionell däckverkstad.
1 utav däcken blev efter extrakontrollen acceptabel men däck 2 går ej att balansera bort ovaliteten sitter på bakaxeln och genererar lätt skakning o oljud. (Utöver inköp och kostnad för första montage har jag fått pga ovaliteten lagt ut 900 SEK.) Med andra ord inget bra val av däck?
29.11.2015 insändare lennart håkansson ----------------
08.09.2015 insändare Lars Back Inga
12.08.2015 insändare Mattias Mycket tystare än de gamla Hankookdäcken och drar nästan decilitern mindre i bränsle. Man undrar om det verkligen stämmer när man tankar.