Vinnare i fler tester än något annat testat varumärke
Bättre väggrepp på snö Bättre snögrepp tack vare ett stort antal sajpningar i däckmönstrets mitt. Sajpningarna samverkar vid skärningspunkten och stimulerar öppningarna för bättre grepp.
Kortare bromssträcka och förbättrad väghållning på torra underlag Kortare bromssträcka och förbättrad väghållning på torra underlag. Minskad deformering av däcket vid tyngre körning tack vare starka kron- och skulderblock.
Livstids beständighet mot vattenplaning Livstids beständighet mot vattenplaning. Spåren utvecklas kontinuerligt för att säkerställa effektiv vattendränering.
Obs! Ej lämplig för vinterkörning i Norden.
EU Däckbeteckningar och Effektivitetsklasser
Europeiska Unionen, genom CE 1222/2009, har gett mandat att alla däck till personbilar och nyttofordon tillverkade efter den 1 juli 2012 ska innehålla standardiserade EU Däckbeteckningar som klassificerar dem enligt tre prestandaegenskaper:drivmedelseffektivitetklassificerad från A till G,väggrepp på vått underlag klassificerad från A till G, och bullerutsläpp i decibel.
Sådana däckkategorier som ej påverkas av detta mandat inkluderar: regummerade däck, terränggående däck för yrkesmässigt bruk, racing-/sportbilsdäck, samt vissa typer av däck som är designade för att förbättra friktionsegenskaperna såsom dubbdäck, reservdäck av T-typ, däck till bilar gjorda före 1990, däck med högsta tillåtna hastighet på 80 km/h, däck till fälgar med diameter på 254 mm eller mindre och fälgar med diameter på 635 mm eller större. Denna beteckning är avsedd att å ena sidan främja ekonomisk och ekologisk effektivitet i trafiken, samt förbättra trafiksäkerheten, och å andra sidan hjälpa konsumenter välja lämpliga däck genom att försäkra en viss grad av produktinsyn.
Ändock, beteckningen har kritiserats för att den visar bara ett väldigt begränsat antal egenskaper. Branschkunniga anser att det finns många fler däckegenskaper som är viktiga och relevanta för trafiksäkerheten, inklusive men inte begränsade till vattenplaningsegenskaper, körstabilitet, produkt förväntade livslängd, produktegenskaper på våta och torra vägbanor annat än ”väggrepp på vått underlag”, egenskaper i snö. Däcktillverkare föreslår att testresultaten från olika institutioner och branschtidningar bör fortsätta vara en viktig informationskälla för slutkonsumenten, därför att de fokuserar på ett brett spektrum av däckegenskaper.
Business Reviews
Modell:Vector 4 Seasons Gen-3
Testdatum
Testas genom
Provdäckstorlek
Testresultat
Betyg
Provtätningen
10/2021
AUTO BILD
245/50 R19 105W XL
Vector 4 Seasons Gen-3 Kundens betyg
Genomsnittsresultat av 503 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
10 144
23.09.2020 insändare Hans Lardner Låter märkligt, men i mitt fall var däcksljudet det helt avgörande för mig. I det här fallet blev det en fullträff. Avsevärt tystare en andra däck jag haft på samma bil. Här ännu ej kört med däcken på vinterñ så jag kan inte säga något om hur de då fungerar.