Det testvinnande vinterdäcket för högprestandabilar
Säkert väggrepp på hala vintervägar
Bra väghållning på både våta och torra vägar
Bra skydd mot vattenplaning
Tyst, bekväm körning
Säkert väggrepp på hala vintervägar UltraGrip Extreme är överlägset under alla vinterförhållanden och har en gummiblandning som behåller sitt grepp även i extremt kallt väder. De periferiska sågtandskanalerna i mönstret ger bättre acceleration och framkomlighet i uppförsbackar. Den adaptiva SipeGrip-tekniken förbättrar greppet och bromsegenskaperna på hårt packad snö och is.
Bra väghållning på både våta och torra vägar UltraGrip Performance 2 är avsett för högprestandakörning och behåller en maximal styvhet för att ge säkra vägegenskaper på både våta och torra vägar. Däckets mittdel har kontinuerlig kontakt med vägytan, vilket ger en mer exakt styrning på torra vägar.
Minskad risk för vattenplaning De V-formade kanalerna i däckmönstret transporterar snabbt bort vatten från däckets yta och hjälper dig att behålla kontrollen på våta eller slaskiga vägar.
Tyst, bekväm körning Placeringen av blocksekvenser minskar däckljudet till ett minimum och ger tystare resor.
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
UltraGripPerformance2 Kundens betyg
Genomsnittsresultat av 292 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
9 631
05.05.2012 insändare Hans Sohlström Är mycket nöjd med däcket
20.03.2011 insändare Labidi Bland de bästa när de gällar grepp ock slitage
15.04.2010 insändare //R Lite kasst grepp på isiga vägar. Köp dubbade däck om du ska köra på "is". Annars är dem guld!!
06.04.2010 insändare Tommy Functions well, naturally if the layer of snow is too heavy it will not got through the snow - and grip on ice is not that good, then you will have to choose a tyre for Nordic conditions!