Vinterdäcket som ger dig enastående väggrepp vid körning på snö
Kortare bromssträcka på snö
Extra väggrepp på vintervägar
Bättre väghållning
Bra skydd mot vattenplaning
Kortare bromssträcka på snö Goodyears 3D-BIS®-teknik ger kortare bromssträckor i svåra situationer. Det sammanlänkade blocksystemet ger en meter kortare bromssträcka på snö i jämförelse med genomsnittlig prestanda för konkurrerande vinterdäck.*
Extra väggrepp på vintervägar Ger ett säkert väggrepp på regnvåta vägar. Mönstrets gummiblandning för vinterbruk ger ett bra väggrepp även vid temperaturer under 7°C. Den slitstarka gummiblandningen ger dina vinterdäck en extra lång livslängd.
Bättre väghållning Goodyears 3D BIS-teknik förbättrar väghållningen i oförutsägbart vinterväder – från våta och torra vägar till snö, is och slask. Den optimerade däckprofilen ser till att en större mängd gummi kommer i kontakt med vägen, vilken ger en ökad kontroll vid hala vägförhållanden. UltraGrip 8 behåller sina goda vägegenskaper även när däckets slits tack vare nästa generations V-mönsterdesign
Bra skydd mot vattenplaning UltraGrip 8 minskar risken för vattenplaning på slaskiga och regnvåta vägar. De dubbla V-formade kanalerna – en för att evakuera vatten och en för att ge grepp på snö – ger dig god kontroll under våta förhållanden och vid töväder. Vid ett jämförande test mot konkurrerande däck gav UltraGrip 8 16 % mindre risk för vattenplaning vid körning på kurviga vägar.**
* UltraGrip 8 gav 3 % kortare bromssträckor i jämförelse med genomsnittlig prestanda för två ledande konkurrenter. Bromssträcka på snö från 50 km/h till 5 km/h, mätt av TÜV SÜD Automotive i december 2010, däckdimension: 205/55R16 91H, testbil: VW Golf VI, plats: Ivalo, Finland, rapportnummer: 76244609
** I jämförelse med genomsnittlig prestanda för två ledande konkurrenter. Testat av TÜV SÜD Automotive i december 2010, däckstorlek: 205/55R16 91H, testbil: VW Golf VI, plats: Ivalo, Finland och Montpelier Ice Rink, Mireval, Frankrike, rapportnummer 76244609
EU däckmärkningarHöjdpunkter i den valda storleken - UltraGrip 8
C
Däcktypiskt konstruerat för normal bränsleförbrukning
C
Ökat väggrepp vid vått väglag möjliggör kortare bromssträckor
72dB
Genomsnittlig däckvolym, måttligt utveckling av yttre buller
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
Business Reviews
Modell:UltraGrip 8
Testdatum
Testas genom
Provdäckstorlek
Testresultat
Betyg
Provtätningen
09/2012
TCS - Technik, Umwelt und Wirtschaft
195/65 R15 91T
rekommenderas
09/2012
ÖAMTC
195/65 R15 91T
09/2012
Auto Zeitung
195/65 R15 91T
09/2011
Auto Zeitung
195/65 R15 91T
ULTRAGRIP8 Kundens betyg
Genomsnittsresultat av 1 538 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
8 555
14.05.2019 insändare Jacqueline Fransson Mycket stabil o skön. Säker o bra väggrepp
16.04.2015 insändare Christer Pga att jag inte kört så mycket vinterväglag så har jag svårt att göra en tillförlitlig bedömning,jag valde däcket mest pga att det hade en låg bullernivå.
19.08.2014 insändare Tommy Ohlsson andvända på taxi