Däcket med bättre grepp och kortare bromssträcka på våta underlag
A-klassat våtgrepp
Kortare bromssträcka för en tryggare körning
Bättre inbromsning på våta underlag och lägre rullmotstånd
Lägre bränsleförbrukning
A-klassat våtgrepp Klass A för våtgreppsprestanda, högsta betyg inom EU-däckmärkningen.
Kortare bromssträcka för en tryggare körning ActiveBraking-tekniken ökar kontakten mellan däcket och vägytan för att ge en kortare bromssträcka – upp till två meter (8%) kortare på våta vägbanor och 3 % kortare på torra vägbanor.
Bättre inbromsning på våta underlag och lägre rullmotstånd WearControl-tekniken säkerställer optimal balans mellan våtgrepp och rullmotstånd under hela däckets livslängd.
Lägre bränsleförbrukning Vi använder FuelSaving-tekniken för att skapa ett nytt grundmaterial som minskar däckets energiförlust. Rullmotståndet minskar med 18% vilket innebär bättre bränsleekonomi och lägre körkostnader för dig.
EU däckmärkningarHöjdpunkter i den valda storleken - EfficientGrip Performance
C
Bränslebesparing möjlig med detta däck
B
Säkert och tillförlitligt på våta vägar, reducerar bromssträckan kännbart
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
Business Reviews
Modell:EfficientGrip Performance
Testdatum
Testas genom
Provdäckstorlek
Testresultat
Betyg
Provtätningen
04/2019
Vi Bilägare
185/55 R14 80H
rekommenderas
EfficientGripPerformance Kundens betyg
Genomsnittsresultat av 4 100 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
9 822
21.02.2024 insändare Lennart Andrsson Mycket behagliga och tysta däck ,bra följsamhet på kurvig väg stadtigt grepp.
04.11.2021 insändare Per Skande Bra däck med goda all-round egenskaper.
22.09.2021 insändare Jari Lehtola Bra respons på däck känns trygga
10.08.2021 insändare Philip M Karlsberg Väldigt lite buller och ljud vid rullning i både låga och höga hastigheter, i stad och på motorväg.
Greppar bra i skarpa svängningar och kurvor, samt vid starka inbromsningar.
Bra bortforsling vid körning i regn och håller ett bra grepp även på våt körbana.