Nu med 50% längre körsträcka, Goodyear tar dig längre
Mileage Plus technology Hög mönsterelasticitet och flexibilitet innebär färre antal skador som orsakas av svåra vägförhållanden (över ett brett temperaturområde)
Wet Braking Technology Blandning med lägre styvhet gör blocken lättare att böja och förbättrar vattenavledningen. Fler och längre greppande kanter underlättar bortledningen av vatten.
Dry Stability Plus Technology Större ribbor i mitten av mönstret säkerställer högre styvhet
EU Däckbeteckningar och Effektivitetsklasser
Europeiska Unionen, genom CE 1222/2009, har gett mandat att alla däck till personbilar och nyttofordon tillverkade efter den 1 juli 2012 ska innehålla standardiserade EU Däckbeteckningar som klassificerar dem enligt tre prestandaegenskaper:drivmedelseffektivitetklassificerad från A till G,väggrepp på vått underlag klassificerad från A till G, och bullerutsläpp i decibel.
Sådana däckkategorier som ej påverkas av detta mandat inkluderar: regummerade däck, terränggående däck för yrkesmässigt bruk, racing-/sportbilsdäck, samt vissa typer av däck som är designade för att förbättra friktionsegenskaperna såsom dubbdäck, reservdäck av T-typ, däck till bilar gjorda före 1990, däck med högsta tillåtna hastighet på 80 km/h, däck till fälgar med diameter på 254 mm eller mindre och fälgar med diameter på 635 mm eller större. Denna beteckning är avsedd att å ena sidan främja ekonomisk och ekologisk effektivitet i trafiken, samt förbättra trafiksäkerheten, och å andra sidan hjälpa konsumenter välja lämpliga däck genom att försäkra en viss grad av produktinsyn.
Ändock, beteckningen har kritiserats för att den visar bara ett väldigt begränsat antal egenskaper. Branschkunniga anser att det finns många fler däckegenskaper som är viktiga och relevanta för trafiksäkerheten, inklusive men inte begränsade till vattenplaningsegenskaper, körstabilitet, produkt förväntade livslängd, produktegenskaper på våta och torra vägbanor annat än ”väggrepp på vått underlag”, egenskaper i snö. Däcktillverkare föreslår att testresultaten från olika institutioner och branschtidningar bör fortsätta vara en viktig informationskälla för slutkonsumenten, därför att de fokuserar på ett brett spektrum av däckegenskaper.
Business Reviews
Modell:EfficientGrip Performance 2
Testdatum
Testas genom
Provdäckstorlek
Testresultat
Betyg
Provtätningen
03/2022
Vi Bilägare
205/45 R16 87W XL
rekommenderas
EfficientGrip Performance 2 Kundens betyg
Genomsnittsresultat av 85 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
N/A
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
8 864
06.07.2022 insändare Tord Jakobsson Extremt trevliga däck i början. Troligen mina bästa däck någonsin!
Men slitstyrkan är mycket dålig.
Mina sommardäck brukar hålla i 2 säsonger åtminstone.
Men dessa är suddgummi.
Första säsongen är de fantastiska i allt!! Älskade dem!!
Livsfarliga andra säsongen. Får Vattenplaning så lätt!!
Pressar du bilen så släpper den i kurvorna, säsong 2.
07.01.2022 insändare Ingemar Mycket bekvämt och mycket tyst. Filtrerar bort ojämnheter i vägen. Inte maximal styrskärpa för en sportbil.
20.10.2021 insändare Oddbjörn Evjen Bilen går stabilt och lugnt med låg bullernivå från väg och däck.
09.09.2021 insändare Johan Wahlsten Framförallt så är jag imponerad av hur tysta de är med tanke på hur de levererar grepp och körkänsla. Komforten är hög och de var bra prissatta. Den största skillnaden är hur mycket mera fart jag får med mig ut ur kurvorna nu. Innan satt det Continental på. De väsnades mycket och tappade mycket fart i kurvorna. Samma förbrukning dom innan och det var bra förbrukning (låg) innan oxå. Har rekommenderat dem vidare till en kompis som köpte dem. Han är rädd att han skall bli av med körkortet nu 😄. "Den går ju så tyst nu för tiden" säger han att. " Jag kör ju 30km/h fortare överallt pga att jag inte upplever farten längre" . Bästa däcken jag har haft so far.