Det nya högprestandadäcket som ger kortare bromssträcka på både våta och torra väglag så att du alltid har kontrollen och kan njuta av din resa
Kortare bromssträcka på både våta och torra väglag
Förbättrat grepp for följsam väghållning och kontroll
Monteras av ledande biltillverkare
Kortare bromssträcka på både våta och torra väglag
Med Active Braking-teknik ökar kontaktytan och greppet när du bromsar. Den ökade markkontakten ger kortare bromssträcka på både våta och torra väglag.
Grepp for inbromsning och väghållning
Grip Booster-gummiblandningen som används i Eagle F1 Asymmetric 3 är tillverkad med häftande harts som ökar vidhäftningen mot underlaget. Det ger bättre grepp för inbromsning och väghållning på både våta och torra väglag.
Styrprecision och hållbarhet
Ny förstärkningsteknik ger starkare och lättare konstruktion som förbättrar väghållning, kurvgrepp, mönsterslitage och bränsleeffektivitet.
Testrapport från TÜV
The Eagle F1 Asymmetric 3 jämfört med konkurrenterna
2,6 meter = 9 % kortare bromssträcka på våta vägar*
1,3 meter = 4 % kortare bromssträcka på torra vägar*
4 % bättre våthantering*
Jämfört med genomsnittlig prestanda på de 3 senaste modellerna från huvudkonkurrenter i UHP-segment (Michelin Pilot Sport 3, Bridgestone Potenza S001, Continental Sport Contact 5). Testat av TÜV SÜD Product Service i sept-okt 2015 på beställning av Goodyear Dunlop. Nya UHP, däckstorlek: 225/45 R17 91Y; Testbil: VW Golf; Testplatser: Montpellier (F), Colmar-Berg (L); Rapportnr. 713066268
** Betyg på rullmotstånd: : Continental Sport Contact 5 –101.6; Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 –100 Genomsnitt för ledande konkurrenter – 89,1 Del av test angivet ovan med rapportnr. 713066268.
EU Däckbeteckningar och Effektivitetsklasser
Europeiska Unionen, genom CE 1222/2009, har gett mandat att alla däck till personbilar och nyttofordon tillverkade efter den 1 juli 2012 ska innehålla standardiserade EU Däckbeteckningar som klassificerar dem enligt tre prestandaegenskaper:drivmedelseffektivitetklassificerad från A till G,väggrepp på vått underlag klassificerad från A till G, och bullerutsläpp i decibel.
Sådana däckkategorier som ej påverkas av detta mandat inkluderar: regummerade däck, terränggående däck för yrkesmässigt bruk, racing-/sportbilsdäck, samt vissa typer av däck som är designade för att förbättra friktionsegenskaperna såsom dubbdäck, reservdäck av T-typ, däck till bilar gjorda före 1990, däck med högsta tillåtna hastighet på 80 km/h, däck till fälgar med diameter på 254 mm eller mindre och fälgar med diameter på 635 mm eller större. Denna beteckning är avsedd att å ena sidan främja ekonomisk och ekologisk effektivitet i trafiken, samt förbättra trafiksäkerheten, och å andra sidan hjälpa konsumenter välja lämpliga däck genom att försäkra en viss grad av produktinsyn.
Ändock, beteckningen har kritiserats för att den visar bara ett väldigt begränsat antal egenskaper. Branschkunniga anser att det finns många fler däckegenskaper som är viktiga och relevanta för trafiksäkerheten, inklusive men inte begränsade till vattenplaningsegenskaper, körstabilitet, produkt förväntade livslängd, produktegenskaper på våta och torra vägbanor annat än ”väggrepp på vått underlag”, egenskaper i snö. Däcktillverkare föreslår att testresultaten från olika institutioner och branschtidningar bör fortsätta vara en viktig informationskälla för slutkonsumenten, därför att de fokuserar på ett brett spektrum av däckegenskaper.
Business Reviews
Modell:Eagle F1 Asymmetric 3
Testdatum
Testas genom
Provdäckstorlek
Testresultat
Betyg
Provtätningen
04/2017
sport auto
295/40 R20 106Y N0, SUV
rekommenderas
Eagle F1 Asymmetric 3 Kundens betyg
Genomsnittsresultat av 602 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
177 206
09.06.2021 insändare Martin Mycket bra grepp i alla lägen, billiga jämfört med andra märkes däck.
Aldrig lyckats låsa däcken varken på torr eller blöt körbana.
27.12.2020 insändare Hagart Valtersson En behaglig körkänsla med gott väggrepp. Klarar gott våta vägbanor även med tydliga regnfyllda hjulspår.
31.10.2020 insändare Roger L The BMW 320d X drive is quite noisy in the coupe compartment. With these tires an remarkably improvement is made.
10.07.2020 insändare Tommy Blomberg Bra fäste på torr väg o vid axet